måndag 2 mars 2009

60-årsfirande

Innan jag skriver ett enda ord om hur underbar helgen har varit så finns det en sak jag måste säga. Tack mamma och pappa för en otrolig och oförglömlig helg!

I lördags fyllde mamma 60 år och det ville hon fira tillsammans med den närmsta släkten på Hotel Tylösand. Inbjudan kom för flera månader sedan så vi har sett fram emot detta länge. Efter frukost i lördags kom Jens och hämtade upp Bjarne och mig. Vi gjorde ett litet stopp i Kungsbacka på Freeport (outlet) för att dels hämta upp ett regnställ som mamma skulle få i present och så skulle Bjarne köpa löparskor och jag hade en befängd idé om att jag skulle hitta en klänning att ha på mig på kvällen. Vi lyckades med allt! I Mexx-butiken hade de en osannolik rea och jag hittade en klänning som var nedsatt från 799:- till 39:-!!!!! I like!

När vi kom fram till Tylösand blev vi helt mållösa över det underbara läget. Hotellet ligger precis vid stranden och både från restaurangen, relaxen, gymet och hotellrummet så har man en vidunderlig utsikt. På sitt rum hade mamma och pappa dukat upp lunch för oss ungdomar. Det var två olika pajer, goda ostar, kex, frukt och vin. Mums! Efter lunch var programmet fritt. Jag vilade en liten stund på rummet (Albin hade den goda smaken att vakna kl 06.10 på lördagen!) och sen var det dags för lite träning och relax. Några av oss gick till gymet för att sen prova på Coreboll. Ett träningspass där man använder stooooora bollar som hjälpmedel. Jag hade aldrig testat det förut så på det sättet var det roligt, men jag kommer nog inte göra det igen. Kändes lite fånigt att ligga på en boll och rulla fram och tillbaka. Efter träningen lyxade vi en stund på relaxavdelningen. Det fanns ångbastu, bubbelpool, saltvattenbassäng, vilstolar, uppvärmd utomhus pool mm mm och allt detta med havet som inramning. Väldigt avkopplande och avstressande och vi ville inte gå därifrån.

Den underbara utsikten var man än befann sig

Efter träning och relax så var det dags för festligheterna att börja. Vi samlades på mamma och pappas rum innan maten. Där uppvaktade vi mamma med tal och presenter. Förutom ett litet tal till mamma så hade jag satt ihop ett bildspel med bilder från hennes 60-åriga liv. Från Albin fick hon en skiva med sånger som han sjungt in, bland annat "Ja må hon leva" och "Björnen sover". Han berättade även en påhittad saga om timmerbilen Linus som åker runt och hämtar upp träd. Det blev en mycket omtyckt present! :-) Ett litet axplock från bildspelet.

Pappa och mamma

Jens och jag

Underbara vackra mamma

Till middag serverades det hälleflundra och kammusslor till förrätt, strutsfilé med potatis- och pumpapuré till huvudrätt och en vit chokladmousse med färska bär och chokladmüsli till efterrätt. Allt smakade underbart gott och vinerna till var perfekta. Det var jättetrvligt att få sitta ner och äta middag i lugn och ro och få prata med alla. När middagen var avslutad gick vi en våning ner till nattklubben. Där släppte alla loss på dansgolvet i ett par timmar innan vi nöjda och trötta stapplade i säng.

Underbara rosor och makalöst god dessert

Söndagen startade vi med en stor frukostbuffé som innehöll allt man kan tänka sig. Efter det blev det en kort promenad på stranden för mig innan det var dags för mitt livs första ansiktsbehandling. Snälla mamma hade bokat det till mig. Det var en härlig upplevelse och jag kände mig verkligen ren och fräsch efteråt och lovade mig själv att ta bättre hand om min hy. Som ett bevis på det har jag idag på lunchen inhandlat en alldeles för dyr ansiktskräm. Vi avlutade hela firandet med att äta lunch tillsammans innan det var dags för alla att bege sig hemåt. Helgen kan bara summeras med ett enda ord, makalös, precis som du mamma. Tack än en gång!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är jag som ska tacka för allt ni hittade på och satt ihop för att förgylla min födelsedag. Det är självklart att det blir bra med så underbara människor som du Mia min härlige svärson, son och resten som var med. Jag kommer att leva LÄNGE på detta. KRAM Mamma

Millan sa...

Ah vad mysigt ni har haft det!! Vad kul att se foton bade fran helgen och pa familjen for lange sedan :-). Jag storgillar fotot pa din mamma och mormor. Sa gulligt!
Stor kram

Mia sa...

Mamma: du är underbar. Vi hade sååå mysigt hela helgen och njöt varje sekund. Puss på dig!

Millan: Vi hade det kanon! Visst är det fotot på mamma och mormor fint. Blev så glad när jag hittade det i ett album hos mormor och morfar. I dag ska jag köpa bussbiljett från flygplatsen till Bristol! Snart kommer jag! :-)

anna of sweden sa...

Åh, vilket fint inlägg. Jag kan riktigt känna hur mysigt ni hade det och hur mycket du tycker om din mamma.
Hälsa grattis från Amerikat!

Mia sa...

Anna of Sweden: Ja vi hade verkligen en underbar helg! Jag ska hälsa från Amerikat! :-)

Emmama sa...

Så mysigt ni haft och vad mycket kärlek man känner att ni har för varann, det gillar jag!! Kram!