torsdag 19 mars 2009

Fredagstema: Mitt smultronställe

Denna fredag är temat mitt smultronställe. Jag har inte ett specifikt ställe utan några stycken som jag tycker om att återkomma till. Det första är Verkö. Det är den ö i Karlskrona som jag är uppvuxen på. När jag skriver ö så kanske man får för sig att det är en ö långt ute till havs men så är det inte. Staden Karlskrona är uppbyggd av 33 öar. Själva centrum ligger på en ö och flera av stadsdelarna ligger också på öar och där är Verkö en av dem. Det jag tycker mest om är närheten till havet. Det finns flera små badvikar på Verkö som vi alltid gick till när vi var små. Nu återupptäcker vi dem med våra barn. Även på vintern tycker jag det är rofyllt att ta en promenad genom skogen ner till havet. Så här kan det se ut då.


Ytterligare ett smultronställe i Karlskrona är ön Videskär som ligger en bit ut i skärgården. Det var väldigt länge sedan jag var där men när vi var små och hade båt så åkte vi ofta dit. Det var där jag och mina kusiner lärde oss simma. Mellan Videskär och en annan liten ö är det bara ca ½ meter djupt och sandbotten hela vägen. Pefekt för bad och lek. Där brukade jag ock kusin Pia slänga och dänga oss i vattnet som vi kallade det. Vi kastade oss fram och tillbaka. :-)

I Göteborg har vi hittat ett smultronställe som vi brukar åka till på sommaren. Det är en liten badvik i Björlanda. Den ligger väldigt nära en av Europas största småbåthamnar Björlanda Kile och det är något väldigt somrigt över att sitta på en klippa och titta ut över havet och alla små båtar som tar sig fram. I badviken är det långgrunt och det finns både runda härliga klippor och gräsytor.

Liten Albin och jag vid badviken i Björlanda

Det sista smultronstället är Bokenäs som ligger lite söder om Lysekil. Där finns en stor konferensanläggning med lägenheter som man även kan hyra privat. Vårt kompisgäng brukar åka dit varje år helgen innan midsommar. Oavsett var du är så har du en vidunderlig utsikt över havet och fjorden. Det finns sandstränder, fotbollsplan, minigolfbana, restaurang, möjlighet att hyra båt, bastu på en brygga vid havet, krabbfiske mm mm. Vi brukar alltid se till att få lägenheter i samma hus så att vi kan sitta på altanerna och titta ut över havet medan barnen leker på lekplatsen 10 meter bort. På morgonen brukar vi gå upp på berget bakom husen och äta frukost. Så här ser utsikten ut därifrån.



Fler fredagsbloggare: Nilla , Simone , Desiree , Annika , Anne , Petra , Millan , Anki , Marianne , Victoria , Cecilia , Leopardia , Strandmamman , Jemaya , Lena , Erica, Marie , Saltistjejen , Lia , Marina , Jennie , Anna , Maisoui , Ingabritt , Västmanländskan , Emma , Kristallena , Victoria , Christel , Moster Mjölgumpa , Musikanta , Norrsken och Stjärnfall , Taina , Sparkling , Marskatten , Sara, Lisa , Bollebygdsbo

Ha en bra helg alla!

14 kommentarer:

Erica sa...

Vilket härligt inlägg! Jag börjar riktigt längta till sommaren :) Och platsen på den sista bilden skulle jag gärna besöka tillsammans med min kamera :D

Hoppas du får en bra helg!

Mia sa...

Erica: Ja Bokenäs är helt magiskt vackert och man vill ta kort på allt. :-)

Fritt ur hjärtat sa...

Bokenäs, då är du nästan hemma hos mig;-)

Mia sa...

Fritt ur hjärtat: ja det stämmer ju! Det är sååå fint där!

Annika sa...

Vad fint, Mia!!
Min pappa kommer ju från Kuggeboda i Blekinge och han talar så varmt om alla öar utanför Karlskrona. han stod fö och sålde mkt på torget i Karlskrona i sin ungdom eftersom familjen var trädgårdsmästare.
Jag har varit alldeles för lite i Blekinge, bara ngra få ggr. men vad fint det är där!! OCH vilket trevligt folk sen!! Lättsamma och glada hela bunten. Åtminstone dom jag träffat :-)
Fint inlägg med suerfina bilder!!!
NI är så SÖTA du och din sonm poå bilden!
Jättekram och trevlig helg!!!

Anonym sa...

Åh, vilket härligt inlägg. Det andas sommar.

Jaså du kommer från Karlskrona? Själva har vi sommarhus på Listerlandet i Blekinge. Där har jag tillbringat mitt livs alla somrar och det är där jag har mina smultronställen.

Ha en skön helg!

Kram!

Mia sa...

Annika: Kommer ihåg att du hade lite kopplingar till Blekinge. Det är verkligen underbart där på sommaren. Jag älskar skärgården och närheten till hav överallt. Och visst är vi trevliga vi som kommer därifrån! ;-) Ha en underbar helg! Kram!

anna of sweden: Japp, född och uppvuxen där! Jag har sett på din blogg att du har skrivit om Listerlandet i din presentation. Har inte varit där själv men kan tänka mig att det finns många smultronställen där! Kram!

Emmama sa...

Härligt! Verkar som om många idag skriver om ställen de är uppvuxna på, riktigt mysigt att läsa om tycker jag! :) Kram och trevlig helg!

Anne sa...

Jättefina bilder, de ser helt trolska och magiska ut! Jag märker att du gillar och uppskattar havet, ja jag kan bara instämma i det.

underytanjag sa...

Tack för ett fint inlägg det ser helmysigt ut! Kram och ha en skön helg.

Taina sa...

Hm, konstigt, men jag var inne hos dig och kommenterade tidigare. Det kanske försvann i cybervärlden? Hela Göteborg är väl ett enda stort smultronställe! Love Göteborg. Mer än Stockholm faktiskt. Sorry Annika :)
I alla fall så är den där utsikten i Bokenäs magnifik!
Gullig bild på dig och Albin i badviken.
Trevlig helg!
Kram

Petchie75 sa...

Härliga bilder och fina öar! Intressant att alla dina smultronställen ligger på öar (nästan iaf) - undra om det är så att en gång en ö-bo, alltid en ö-bo? Jag har bott på två öar i mitt liv (Lido utanför Venedig och Puerto Rico) och tycker nog att det är lite frustrerande att man inte lätt kan ta sig därifrån ;-) om det inte finns broar iaf...
Trevlig helg!
Kram

Sparkling sa...

härlig bilder och ställen :)

Mia sa...

Emmama: Ja visst är det roligt att få följa med till så många smultronställen!

Anne: ja det är väl så att är men uppvuxen vid havet så är det det som gäller.:-)

underytanjag: tack själv! Kram!

Taina:Håller med till 100%, Göteborg slår Stockholm! :-)

Petra H: Ja jag tänkte på det att alla mina ställen har med havet att göra på ett eller annat sätt. Det är något visst med det!

Sparkling: tack!