onsdag 26 november 2008

Tjejmiddag och recept

Igår var jag på tjejmiddag hemma hos Gunilla. Vi tjejer som jobbade ihop på Renault försöker hålla kontakten och ses ett par gånger om året och igår var vi som sagt hemma hos Gunilla. Det var underbart skönt att få sitta i lugn och ro och äta mat och prata. De flesta av oss har små barn och då är man lite svältfödd på middagar i lugn och ro! Gunilla hade gjort en jättegod fläskfilégryta och till efterrätt satte hon fram två stora skålar med smågodis. De räckte inte så länge med 6 tjejer runt bordet! :-) Som vanligt så går tiden alldeles för fort när man ses och har massor att prata om men vi får försöka planera in en ny middag snart.

I dag är det onsdag och dags för ett recept. Det blir en paj som man kan ha till dessert eller fika. Vi ska bjuda på den ikväll när Karin, Christian, Ida och Gustav kommer på besök.

Key Lime pie

Pajskal
200 g digestivekex (ca 14 st)
75g smör
2 mask socker

Fyllning
3 ägg
1 burk kondenserad mjölk (400 ml)
1 dl limejuice
3 msk socker

Tillagning
Värm ugnen till 175º. Finfördela kexen i mortel eller matberedare. Smält fettet och blanda det med kexsmulor och socker. Tryck ut smuldegen i botten och lite upp på kanten i en rund bakform med löstagbar kant (ca 26 cm i diameter). Grädda pajskalet i mitten av ugnen 4-5 minuter. Låt svalna. Dela äggen i gulor och vitor. Rör ihop gulorna med mjölk och lime-uice, blanda väl men vispa inte. Häll blandningen i pajskalet, släta till ytan och ställ i kylen tills den stelnat, gärna över natten. Värm ugnen till 250º. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner sockret. Spritsa eller bred ut marängsmeten över pajen. Sätt in den i mitten av ugnen tills marängen fått lite färg, 2-3 minuter.

Servera pajen kall som dessert eller till kaffe/te.

3 kommentarer:

Millan sa...

Ah den pajen har jag faktiskt gjort en gang och den blev smaskig!! Hade glomt av det receptet men det maste jag prova igen!
kram

Mia sa...

Den är riktigt söt och god. Det blev lite över eftermiddagen igår så vi får äta efterrätt idag med!
Kram

Marianne sa...

Så gott! Den ska jag försöka mig på någon gång när jag känner mig modig. Är lite skraj för maräng som jag aldrig lyckas med.