fredag 14 november 2008

Fredagstema: Fönster

Temat för det andra Show & Tell den här månaden är Fönster. Precis som förra veckans tema så kommer det från Marianne. Helst av allt hade jag velat visa bilder på fönster med adventsljusstakar och stjärnor i eftersom jag älskar den tiden på året när man får sätta upp det. Det blir ett sånt mysigt och ombonat sken. Men även om advent inte är så långt bort och detta temat hade varit en perfekt ursäkt att sätta upp alla stjärnor med en gång så höll jag mig i skinnet. Istället blir det fönster inomhus som får illustrera fredagstemat för mig.

När vi byggde ut hallen så tog vi upp ett hål i den gamla ytterväggen för att få in lite mer ljus in till den gamla hallen. Det blev som ett fönster inne utan glas. Det gör att allt känns mycket större och öppnare. Och så är det ju ett perfekt ställe att ha lite ljuslyktor mm på och bara det motiverar det tusen gånger om! :-) Så här ser det ut.

När jag läste i Växjö hittade jag den här spegeln på en loppmarknad. Den kostade inte många kronor och trots att jag skulle åka både tåg och cykel hem den dagen så kunde jag inte låta bli att köpa den. Om det någon gång har varit ett fönster på riktigt vet jag inte men jag tycker om den ändå och den ger en lite ombonad touch till hallen. Bilden blev inte den bästa men man ser hur den ser ut i alla fall.

Fler bloggar med fredagstema hittar ni här. Marianne, Annika, Desirée, Lullun, Saltis, Aurorabuddha, Anne, Petra, Millan, Victoria, Anki, Cecilia, Nilla, Simone, Anna, Susanne, Lia, Leopardia, Anne-Marie, Marina, Ingabritt, MKB, Marie, Strandmamman, Barbamorsan, Ulrika, Jemayá, Nina, Kicki, Sparkling, Emma, Musikanta

I morse när jag gjorde mig i ordning hade jag sällskap av Oscar i badrummet. Han älskar att stå och borsta tänderna vid handfatet. Helst vill han ha en liten stråle med rinnande vatten med så att han kan "tvätta" tandborsten. När jag sminkade mig och målade med kajalpennan på ögonlocket så sa han "Mamma måla traktor?". Jag tror vi väntar med det till nästa Halloween!

I eftermiddag ska vi ha avdelningskonferens på Operan. Efter mötet ska hela avdelningen gå på premiären av Jul på Liseberg och äta årets första och genom tiderna (för mig i alla fall) tidigaste julbord. Det känns lite väl tidigt för en sådan premiär redan den 14/11 men det är ju gratis så man få offra sig! :-) Jul på Liseberg är en klar favorit så här års och vi brukar försöka hinna med minst ett beök innan det stänger den 23/12. Hela parken är dekorerad med tusentals glimrande lampor och det finns en gammaldags julmarknad med alla saker som hör julen till.

5 kommentarer:

Petchie75 sa...

Ert hem ser så fint ut och öppningen i hallen är ju en jättebra idé.
Mysigt med julbord, jag har nog aldrig varit på ett "offentligt" julbord men så har jag aldrig jobbat i Sverige och det är väl oftast med jobbet man kommer iväg på sådant. Liseberg i jultid låter också mysigt - Tivoli i Köpenhamn har ju också öppet före jul men har aldrig varit där på julmarknaden.
Trevlig helg!

Annika sa...

Hej! Tror det är första ggn jag kikar in här hos dig!
KUL att du är med på fredagstemat!
Lisebergs julmarknad verkar sååå mysig! OCH vad gott med julbord!! MUMS!!
Gillar dina fönsterbilder också och jag håller med om att inget går upp emot att pynta ett fönster inför Advent och jul.

Hälsningar Annika i Washington

Annika sa...

Jag är knasig...Jag tittade ju in här förra fredagen också...duuuhhh!!
Sorry :-)

Mia sa...

Petra: Tack, vi blev verkligen nöjda med nya hallen och speciellt öppningen!

Annika: ja snart får man plocka fram allt pynt utan att verka knasig! Du får titta in hur ofta du vill! :-)

Marianne sa...

Men, hann jag inte in här i fredags? Tydligen inte! Nå, bättre sent än aldrig (som jag tycks säga tusen gånger om just nu och kommer att fortsätta med till i februari).

Det är jättefint i er nya hall med fönstret som är upptaget i mellanväggen. Tror till och med det är mycket bättre än om ni hade kunnat riva hela väggen, nu blir det mer personligt på något sätt.

Och spegeln är jättefin. Jag tror nog att det har varit fönster på riktigt någon gång.