fredag 21 november 2008

Show and tell: Smycken

Temat för den här fredagen är smycken. Ett underbart tema och på ett sätt väldigt personligt. Vad man trivs i och tycker om kan vara väldigt olika. Jag trivs bäst i silversmycken. De smycken jag har som är i guld och som jag alltid har på mig är min vigselring och min förlovningsring. Ibland har jag önskat att jag valt vitguld istället i mina ringar men det är först på senare år som det blivit vanligt och modernt med det. Nu låter det som om vi varit gifta i hundra år, det är bara 7! :-) En annan ring som betyder väldigt mycket för mig är min gudmors vigselring. Innan hon gick bort för många år sedan så ville hon att jag skulle få hennes vigselring när hon inte fanns kvar längre. Den har jag burit varje dag tills för ett år sedan när jag tyvärr tappade en sten i den. Det har inte blivit av att jag ersatt den stenen men i går när jag fyllde år så fick jag en ny sten till ringen av min man så snart kan jag börja använda den igen.

Ett annat smycke som betyder väldigt mycket för mig är det halsband jag fick från min mormor och morfar förra julen. Det är ett smycke som har mina barns namn instansat och ett litet hjärta. Det har jag på mig fler gånger i veckan.

Sen ett par månader tillbaka har jag börjat göra egna smycken och det är lätt beroendeframkallande att titta i affärer för inspiration och på alla pärlsiter på nätet efter fina smyckesdelar. Det som är bra med att göra egna smycken är att när man tröttnar på färg eller form så är det busenkelt att byta ut några pärlor eller korta av eller förlänga så vips har man ett nytt halsband. En del gamla halsband som jag inte använt på ett tag har blivit omgjorda så att de känns roliga igen. Ett litet axplock av egentillverkade smycken:

Fler fredagsbloggare hittar ni här: Marianne, Annika, Desirée, Lullun, Saltis, Aurorabuddha, Anne, Petra, Millan, Victoria, Anki, Cecilia, Nilla, Simone, Anna, Susanne, Lia, Leopardia, Anne-Marie, Marina, Ingabritt, MKB, Marie, Strandmamman, Barbamorsan, Ulrika, Jemayá, Nina, Kicki, Sparkling, Emma, Musikanta

Till sist vill jag lägga in en bild som jag tog idag på min underbara morfar och Albin. Det skiljer 90 år mellan dem med trots det så är de världens bästa kompisar!




4 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Vilka fina smycken du fått till!!
Jag lägger till dig i min lista på fredagsbloggare;-)

Mia sa...

Tackar! Det är ett roligt tidsfördriv. :-)

Cecilia sa...

Vilka fina smycken du har.Gillade särskilt det med barnens namn.Det var verkligen jätte fint.Fina smycken du gör själv också,det i mitten var ju jätte fint.Säljer du också?

Petchie75 sa...

Vilket fint foto på din morfar och Albin!! Och jättefint smycke med barnens namn. Du har verkligen många fina minnen förknippade med dina smycken.
Intressant det du skrev om vigselringar i vitt guld - mina föräldrar har "vita" vigselringar (och de gifte sig för 34 år sedan)så för mig har det alltid varit vad jag har velat ha... och nu har jag en jättefin förlovningsring i just vitt guld!