onsdag 12 november 2008

Onsdagsrecept limechokladmousse

Så var det onsdag igen och dags för ett recept. Det blir en dessert den här gången som jag hittade i ett nummer av Elle Mat&Vin för ett par år sedan. Givetvis innehåller den choklad!

Limechokladmousse
8 personer

• Tid: 10–15 minuter

• 200 g mörk choklad (max 70 % kakaohalt)
• 2 äggulor
• 2 msk mörkt muscovadosocker
• 1 msk kokhet espresso
• 2 msk mörk rom
• 1 lime, rivet skal
• 3 dl vispgrädde

Garnera med: hyvlad choklad

1. Smält hackad choklad i en skål över vattenbad eller i mikrovågsugn.
2. Vispa äggulor och socker krämigt.
3. Blanda kokhet espresso, rom och rivet skal av en tvättad lime med äggkrämen.
4. Vispa grädden till en mycket lätt och rinnig konsistens.
5. Blanda den smälta chokladen i äggsmeten.
6. Vänd ned den lättvispade grädden, lite i taget.
7. Fyll moussen i små glas och garnera med lite hyvlad choklad. Låt stå i kyl tills servering.

4 kommentarer:

Petchie75 sa...

Men det här låter ju som ett recept jag skulle kunna göra tom i Puerto Rico, Bacardifabriken ligger ju här och rom och lime har vi gott om!! Muscovadosocker är det nog svårare att hitta men jag testar nog med vanligt brunt socker.
Både du och Desiree har publicerat chokladbaserade recept idag - kanske inspirerade av fredagsinlägget ;-)

Mia sa...

Ja jag såg att även Desiree hade recept med choklad i. Vi försöker med alla medel hålla kvar godiskänslan! :-)Det går säkert lika bra med vanligt brunt socker.

Marianne sa...

Mmmm. Har/kan köpa allt utom romen. Men man kanske kan ta lite konjak?

Nä, nu måste jag gå och lägga mig!

Kram!

Mia sa...

Det går säkert bra med konjak, sprit som sprit! ;-)