fredag 7 november 2008

Fredagstema Godis!

Show and tell: Godis

Jag blev glad när jag såg Mariannes tema för det första Show and tell i november och bestämde mig då för att hoppa på detta med fredagstema. Temat för dagen är Godis! Jag är den förste att erkänna att jag kan vara en riktig godisgris. Finns det något hemma så tar det slut i ett nafs, därför köper vi sällan hem något. Som tur är (eller hur man nu ska uttrycka sig) så är Bjarne precis likadan, finns det hemma så går det åt. Nu är det ju väldigt individuellt vad man anser vara godis men för mig är det främst choklad och lösgodis som lockar. Även om både Bjarne och jag är svaga för lösgodis mm så verkar vi inte ha fört det vidare till varken Albin eller Oscar. Albin har ätit ½ Ahlgrens bil. Det är det enda godis han velat smaka och sen var det bra. Inte heller bullar och glass faller de små herrarna i smaken.
En av de tider på året då man verklligen kan släppa lös godismonstret inom sig är vid jul. Då hör det liksom till att man äter julgodis och choklad av alla de slag. Jag älskar att göra julgodis och ser fram emot alla julspecialtidningar som börjar dimpa ner i brevlådan den här tiden på året. Det finns alltid något nytt gott godis man vill prova på att laga. En favorit och självklar deltagare på juklgodisbordet är såklart knäck. Den må vara svår att tugga och kladdig men ack så god. De senaste åren har vi även gjort egen wienernougat efter ett recept som bla Tina på SVT lagat. Det är verkligen busenkelt och gott. Gör så här:

ca 25 stycken

250 g nougat
125 g god mörk choklad
100 g flagad mandel

Rosta mandeln i stekpannan tills den fått fin färg. Smält nougat och choklad försiktigt i mikron. Rör till en jämn smet och blanda ned mandelflagorna. Häll upp smeten i en limpform klädd med bakplåtspapper, vik ned pappret och låt kallna i kylen. Skär i rektangulära bitar. Ät och njut!

På hemmafronten har Oscar fått vara hemma från dagis igår och idag. Han har haft lite feber som förmodligen kommer från vaccinationssprutan han fick för ca 1 vecka sedan. Men det verkar som om det har gett med sig nu. Ikväll kommer Ola, Anna-Karin och lille Vilmer på middag. Eftersom jag var hemma med Oscar igår så passade jag på att göra rostbiff som nu har fått ligga och marineras 1 dygn i kylen. Hoppas det blir bra. I morgon ska Bjarne mfl på avslutning på matlagningskursen och på söndag ska vi försöka få hem och upp skjutdörrarna till garderoben i hallen. De har kors i taket kommit nästan 3 veckor innan utsatt leveransdatum. Hur ofta händer det??!! :-)

5 kommentarer:

StrandMamman sa...

Välkommen med på fredagstemat! Ju fler gottegrisar desto roligare :)

Marianne sa...

KUL att du också är med! Och vad lustigt, vår kompis P som är här och hälsar på just nu berättade att hennes två barn (7 och 10) inte heller äter godis! Så den lille pojken hade inte ens tagit emot godispåsen när han gick från barnkalaset härom veckan! De gillar frukt och choklad bättre.

Och så många härliga recept du har lagt ut. Jag har kopierat och sparat och ska laga. Men nougaten blir svår, för här kan jag ju inte gå och köpa det ...

Just det! Jättefint med trappan också!

Ha en skön söndag!

Annika sa...

Såg en ny länk hos strandmamman så jag hoppade hit.
Välkommen in i fredagsgänget.

Mia sa...

strandmamman: Tack! Håller med, the more the merrier!

Marianne: Ja det är kondtigt att de inte tycker om godis eller kakor, men bra samtidigt. Både Albin och Oscar får specialgodispåsar när vi är på kalas eftersom de flesta nu kommer ihåg att de hellre vill ha frukt o russin. Vi är jättenöjda med trappan!

Annika: Tack! Ska ta mig lite tid nu och kika runt bland alla fredagsbloggare.

Petchie75 sa...

Både onsdagsrecept och fredagsrecept ;-) Låter så enkelt med wienernougat men jag ska inte ens försöka få tag på nougat här - jag blir så trött på allt flängande och letande efter ingredienser som man inte tycker är så exotiska... Marsipan var ju nästan stört omöjligt att hitta här till semlorna och sedan dess har jag bara insett att jag får vänta med vissa recept tills vi är tillbaka i Europa :-(
Härligt med barn som inte äter godis - då får ju föräldrarna ha sitt godis i fred, hi hi!