onsdag 19 november 2008

Onsdagsrecept!

Onsdag och dags för ett recept igen. Idag blir det recept på en paj som man antingen kan ha som huvudrätt eller servera till tex rostbiff eller lammstek. Receptet har jag hittat på www.ica.se. Om man inte har tillgång till eller tycker om getost så går det säkert lika bra med fetaost eller dyl.

Potatis- och getostpaj

Ingredienser
Portioner: 8-10

Pajdeg
3 dl vetemjöl
1 krm salt
150 g kallt smör

Fyllning
500 g kokt potatis (koka den nätt och jämt klar)
2 ägg
2 dl crème fraiche
1 1/2 dl grädde
1 1/2 dl hackad gräslök
2 krm salt
1 krm svartpeppar
300 g grovriven getost, t ex vit caprin eller chèvre

Gör så här
1. Blanda mjölet och saltet med smöret, skuret i bitar. Använd en gaffel och arbeta degen tills den är smulig. Arbeta snabbt ihop till en deg. Låt den vila i en plastpåse i kylskåpet i minst en timme.
2. Sätt ugnen på 200°C.
3. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Nagga bottnen med en gaffel. Förgrädda skalet i 10 minuter. Sänk ugnsvärmen till 175°C.
4. Riv potatisen på den grövsta sidan av järnet.
5. Vispa upp äggen och tillsätt crème fraiche och grädden. Blanda i gräslöken och kryddorna. Rör ner osten och potatisen. Fyll pajformen och grädda pajen i ca 50 minuter.

Idag är min sista jobbdag den här veckan, i morgon åker Albin och jag tåg hem till mina föräldrar. Det ska bli jättemysigt att åka iväg bara han och jag. Sist vi åkte tåg ihop så var han alldeles till sig men ville absolut inte gå till cafévagnen för att fika. Då åkte man inte tåg längre, det gjorde man bara om man satt på sin plats! Så den här gången tänker jag ta med både fikaoch lunch ifall han inte vill flytta på sig. :-)

3 kommentarer:

Petchie75 sa...

Hi hi, barn är för roliga ibland med sina idéer! Hoppas att ni får en mysig tågresa och det är ju ganska mysigt med picknick på ett tåg också (cafévagnen brukar ju inte bjuda på några större smakupplevelser).
Intressant paj med potatis, jag gillar ju både getost och potatis så det ska jag testa en dag!

Mia sa...

Ja ibland får de för sig lustiga saker. Det var ett väldigt sjå att få honom att vilja byta tåg sist men det slipper vi den här gången!
Pajen är väldigt god faktiskt. Man kan strö lite pinjenötter över med om man tycker om det.

Marianne sa...

Det där låter jättegott! Alltid bra med varianter på den eviga potatisen! Det ska jag testa!

Så roligt, att man inte åker tåg om man inte sitter på sin plats! Men det har ju en fördel: Han springer inte omkring så att du får jaga honom mellan vagnarna!

När jag var liten tjatade jag alltid om att vi skulle åka tåg. Det tyckte jag var spännande. För vi åkte alltid bara bil eller flyg. Aldrig tåg!

MYSIGT att få åka tåg bara ni två!