torsdag 7 maj 2009

Fredagstema - Gott och lättlagat på buffébordet

Idag är det Musikanta som återigen står för fredagstemat. Ett mycket bra tema även denna gång. Jag tänkte dela med mig av några recept som jag fått från min underbara mamma. Det första är en dubbelmarinerad fläskfilé som är en given vinnare på alla buffébord. Det är inte så krångligt som det låter men man behöver ha ett dygn på sig för att det ska bli så bra som möjligt.

Ingredienser
2-3 fläskfiléer
ca 1 1/2 kg
Smör
Salt
Vitpeppar

Marinad 1:
3 vitlöksklyftor
1 liter vatten
3/4 dl grovt salt
5 kvistar färsk rosmarin

Marinad 2:
1 vitlöksklyfta
1 citron2
1 dl olivolja
2 msk finhackad rosmarin

Gör så här
Dagen före festen. Sätt ugnen på 175°. Putsa fläskfiléerna. Krydda och bryn runt om i smör. Lägg över i en ugnssäker form. Stick in en köttermometer i mitten på den tjockaste delen av fläskfiléerna. Ugnsstek tills innertemperaturen är 70°. Skala och skiva vitlökarna. Koka upp vatten, salt, rosmarikvistar, vitlöksklyftor och 1 msk grovt malen vitpeppar till marinad 1. Låt svalna. Lägg köttet i marinaden i en form så att det täcker köttet. Täck med plastfolie och ställ i kylen över natten.

Festdagen. Skala och finhacka vitlöken. Skala citronen, skär skalet i strimlor. Koka upp lite vatten, lägg ner skalet och låt koka 3 minuter. Häll av vattnet och blanda skalet med citronjuice, olivolja, rosmarin, vitlök och 1/2 tsk grovmalen vitpeppar till marinad 2. Skär köttet i skivor och lägg upp på ett fat med kant. Häll på marinaden och låt marinera minst 2 timmar. Ät och njut!

Pajer av olika slag tycker jag funkar bra på ett buffébord, som ett matigt komplement till lite lättare rätter. En favorit som jag gärna gör och bjuder på är potatis- och getostpaj. Älskar som bekant allt med getost i och den här pajen är underbart god (om man gillar getost så klart!).
Ingredienser
1 krm salt
150 g kallt smör

Fyllning
500 g kokt potatis (koka den nätt och jämt klar)
2 ägg
2 dl crème fraiche
1 1/2 dl grädde
1 1/2 dl hackad gräslök
2 krm salt
300 g grovriven getost, t ex vit caprin eller chèvre

Gör så här

1. Blanda mjölet och saltet med smöret, skuret i bitar. Använd en gaffel och arbeta degen tills den är smulig. Arbeta snabbt ihop till en deg. Låt den vila i en plastpåse i kylskåpet i minsten timme.
2. Sätt ugnen på 200°C.
3. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter.Nagga bottnen med en gaffel. Förgräddaskalet i 10 minuter. Sänk ugnsvärmen till175°C.
4. Riv potatisen på den grövsta sidan av järnet.
5. Vispa upp äggen och tillsätt crème fraicheoch grädden. Blanda i gräslöken och kryddorna.Rör ner osten och potatisen. Fyll pajformenoch grädda pajen i ca 50 minuter.

I helgen ska vi göra ett nytt försök med 2-årskalas för Oscar men den här gången blir det hemma hos oss eftersom lokalen vi hade bokat förra helgen inte är ledig förrän i juni nästa gång. 10 barn och 13 vuxna kommer = fullt hus! Håll tummarna för att solen skiner så att vi kan vara ute! Hoppas alla får en underbar helg.

11 kommentarer:

Taina sa...

Mia! Vilka härliga recept du bjuder på då! Och jag ska skriva ut dem. Måste prova!!! Pajen blir nog redan i helgen.
Lycka till med kalaset :D
Kram!

Annika sa...

Mmm...den där pajen bara måste provas...Låter HUR god som helst!
Önskar dig en jättefin helg!
KRAM!!!

underytanjag sa...

Älskar också getost! Inte FÖR lagrad dock. Hoppas jag kan prova pajen i sommar.

Musikanta sa...

Fläskfilén låter väldigt spännande. Ska prova ganska snart eftersom jag ska ha mina körsystrar hemma i slutet av maj. Du får hälsa din mamma och tacka!

Även potatispajen vore kul att pröva. Den passar ju extra bra hemma hos oss!
Lycka till med 2-årskalaset och grattiskram till lille Oscar!
Kram/M

Christel sa...

Dina recept låter jättegoda, jag har också bjudit på fläskfilérecept idag, men nästa gång ska jag göra din marinad... Grattis till födelsedagsgrisen!

Millan sa...

Hoppas ni far en jatte trevlig helg da och att det blir fint vader. Det later lite trangt annars :-).
Den dubbelmarinerade flaskfilen later valdigt mycket som det vi bjod pa till min student.. valdigt gott!! Men sjalva getostpajen hoppar jag kanske over da ;-).
Stor kram

StrandMamman sa...

Fläskfilén ska jag pröva, men är inte så vidare förtjust i getost så pajen får vara för min del. Ha ett bra kalas!!

Jemayá sa...

TAck för recepten, matlagning är verkligen inte min starka sida (hoppade därför också över hela temat denna fredag), men försöker (coh måste) lära mig, noterar vad jag hittar här på bloggarna :). Det var jättetrevligt att ta del av er dag i bilder! Fina foton också från Valborg (läser lite i kapp :).

Anonym sa...

Vilka goda recept!! Mums för marinerad fläskfilé och getostpaj - intressant med potatis i pajen! Jag brukar göra getostpaj med rökt lax och spenat, också gott!
Fläskfilé har vi aldrig köpt i PR, borde ju finnas men det receptet ska jag spara och testa i Sverige i sommar!
Kram

Mia sa...

Taina: Pajen är kanongod. Gjorde den på kalaset i helgen och den blev populär!

Annika: Den är god! :-) Kram!

underytanjag:visst är det gott med getost! Men jag håller med, inte för lagrad! Kram!

Musikanta: Jag ska hälsa mamma! :-) Den är väldigt god. Oscar tackar o bockar! Kram!

Christel: födelsedagsgrisen hälsar o tackar! ;-)

Millan: jag hade en känsla av att du inte skulle gilla getostpajen! ;-) Kram!

Strandmamman: den blir väldigt god, fläskfilén alltså. Saftig och smakrik!

Jemaya: Tack! jag har sett andra bloggare som dokumenterat en dag och tyckte det var en bra idé! ha det bra!

petchie: Åh getost, lax och spenat låter inte dumt! Jag brukar göra en lasagne med getost o spenat. Mumsigt!Kram!

Marianne sa...

Å vad gott det lät med den där dubbelmarinerade filén! Det receptet ska jag spara.

Kram!