fredag 15 maj 2009

Fredagstema - apropå språk

Språk. Hur skulle vi klara oss utan språk? Hur skulle vi kunna förmedla oss om vi inte hade något slags språk oavsett om det är tal, skrift, teckenspråk eller kroppsspråk. Vi behöver det.

Jag har alltid varit fascinerad över hur snabbt barn lär sig språk och speciellt barn som lär sig två språk samtidigt. Vilken gåva att ha redan från start! För att kunna följa våra barns språkutveckling så har vi skrivit ner deras första ord i en liten bok. I den har vi också skrivit ner uttryck och fraser som de har sagt. Det är så lätt att glömma bort små guldkorn om man inte skriver ner dem med en gång. Förutom att vi har skrivit ner deras språkliga utveckling så har vi försökt komma ihåg att filma dem när de jollrar, pratar och sjunger. När jag var liten fanns det inte videokamera som kunde spela in hur jag lät när jag var till exempel 5 år. Vi har några kassettband där vi har spelat in när vi läser en saga eller går på upptäcktsfärd på vägen hem till mormor och morfar, en väldigt rafflande historia!

När min mamma fyllde 60 år spelade vi in en skiva där Albin sjunger lite olika sånger och berättar en saga. Jag är sååå glad att vi gjorde det för nu finns hans barnröst och hans språk som barn bevarat. Klicka på länken nedan så får ni ett smakprov! En snabbresumé av sagan: den handlar om timmerbilen Linus som åker och hämtar alla nedfallna träd som finns i skogen. Han åker, eller åker inte till sågverket!



I morgon är det städdag i vårt område så förmiddagen kommer spenderas i lekparkens rabatter. På eftermiddagen ska vi till Liseberg för första gången den här säsongen. Jag kan garantera att det inte blir den sista! Efter Liseberg åker vi hem till ett par goda vänner och grillar. På söndag är det flygdag på F7 (flygflottilj i Såtenäs) och då ska Albin och Bjarne åka dit och spana in alla flygplan. Det blir nog en höjdare för Albin, att få se supersnabba jetplan på riktigt!

Ha en bra helg!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha, vilken gullig liten saga om timmerbilen Linus även om jag inte helt hängde med ;-) Jättefin idé att ni har skrivit upp pojkarnas första ord, och filmat dem - vi har inte heller mycket inspelat från när jag var liten. Tror att det finns ett kassettband någonstans... ska försöka komma ihåg att leta upp det när jag är hemma i sommar!
Det låter som ni har mysiga helgplaner!
Kram

underytanjag sa...

Härligt, nu blev jag inspirerad! Vill få pojken att spela in något speciellt också, nu filmar man ju mest lek och stoj. Min pappa fyller 60 i höst så det var ju en superbra idé! Det enda som finns kvar av mig (dramatiskt det lät va) är några närradioprogram men då var jag ju lite äldre. Liseberg va kul!

Saltistjejen sa...

Vad roligt! och du det ska vi försöka göra också. Det är som du säger så lätt att man glömmer bort senare men det är ju otorligt roligt att ha barnens röster och deras "tankar" vilket det ju faktiskt blir, kvar på band!
Vår lilla tjej har börjat göra fler och fler ljud nu. Det är så roligt varje gång man upptäcker att hon gör ett nytt ljud. Det är som om hon liksom "smakar" på ljuden och testar dem.
Ha en riktigt skön helg!
kram!

Taina sa...

Mia sagan var suverän! Jag hörde tydligt de rullande Rrrrrrrrrrén. Hahahaha!
Kramen och hoppas ni får trevligt på Liseberg

Mia sa...

petchie: ja det kan vara lite svårt att hänga med i den där sagan! :-) Helgen blev väldigt lyckad! Kram!

underytanjag: min mamma blev överlycklig när hon fick skivan och jag tycker det är väldigt kul att ha med. Liseberg var kul! Kram!

Saltis: Visst är det spänannde att få följa barnen när de börjar utforska språket! De blir såå nöjda när de hittar ett nytt ljud. kram!

Taina: jag fnissar varje gång jag hör den och alla rullande rrrrrr! Kram!

Marianne sa...

Vad roligt för barnen och sedan deras barn att ni har bevarat så mycket! Tänk vad era barnbarn kommer att tycka det är roligt att få se och höra sina pappor prata och sjunga när DE var små!

Kramar!