fredag 22 maj 2009

Fredagstema: Förnamn

Kom precis på att det är fredagstema idag! Jag har lyxat till det lite och tagit ledigt idag och helt plötsligt glömmer man bort vilken veckodag det är. Men fredag var det!

Förnamn, ja vad ska man säga om det. Jag heter Anna Maria men har alltid, alltid, alltid kallats för Mia. Jag tror att det till och med var ett krav från min mamma att jag skulle kallas för Mia om jag döptes till Maria. I hela mitt liv är det bara två personer som har kallat mig för Maria. Den ena är en lärare i biologi som jag hade på högstadiet och den andra är min kontaktperson på Trygghetsrådet. Jag reagerar inte om någon säger Maria för det är inte jag. Alla tjejer utom min moster Lill en heter Maria i min släkt. Jag vet inte varför hon inte fick den äran!? Det andra namnet som var på tapeten när jag föddes var Jonna. Undrar hur mitt liv hade sett ut om jag hade hetat det istället? Hade det gjort någon skillnad? Men nu är jag en Mia och kommer alltid att vara det.

Finns det någon känd Mia? Ja det gör det säkert, Mia Farrow till exempel, men den första jag kommer att tänka på är Mia i Madicken. Hon som hade löss och var smutsig hela tiden. Det har inte jag...!

Våra barn heter Albin och Oscar. I andranamn heter båda två Carl eftersom alla killar på Bjarnes sida heter det i en eller annan form. Jag tycker om släktnamn och Oscar är på ett sätt döpt efter min morfar eftersom morfar heter Lennarth Oscar Vilhelm med Lennarth som tilltalsnamn. Underbara morfar. Om vi nån gång i framtiden skulle få en flicka (absolut inte aktuellt just nu, men att säga aldrig låter så definitivt) så skulle hon få heta Maria i andranamn.

Hoppas alla får en underbar helg. Vi har mina föräldrar här på besök och de har precis haft disco med barnen i vardagsrummet. Det kommer bli en härlig helg!

5 kommentarer:

Emmama sa...

Intressant att läsa och jag trodde faktiskt du var döpt till Mia men där ser man! :) Kul med familjeanknytning när man döper sina barn tycker jag, det är ett fint sätt att hylla nån äldre man tycker mycket om! :) KRAM och trevlig helg!

Millan sa...

Jag kan inte alls tanka mig dig som Maria... nej det ar inte du!! Mia passar perfekt! Mia har dessutom blivit valdigt inne att dopa flickor till har nu. Kate Winslets dotter heter tex det... och man hor ofta mammor ropa pa sina sma Mior pa lekplatserna har!
Jag tycker ocksa det ar kul med slaktnamn! Det kanns lite fint att fora vidare namn som andra i slakten haft sa att namnet liksom lever kvar!
Ha det toppen i helgen. Kram!

underytanjag sa...

Fint med släktnamn och lite äldre namn som nu går igen som tex Oscar. Ha en bra helg!

Marianne sa...

Så roligt att alla utom en (stackarn) heter Maria i släkten. Helt klart en tradition som bör föras vidare, även om det är som andranamn och man kallas någonting annat.

Hahaha, själv är jag visst döpt efter en vacker flicka som pappa kände när han var ung, men det fick jag inte säga till mamma : ) Det är då mitt indonesiska namn, Sitti Dewi. Marianne fick jag inte förrän jag var tre, och det är efter min mamma som hade det som andranamn.

Dina morföräldrar ser så rara ut! Såna som man vill krama och krypa upp i knät hos för att höra en saga!

Kram!

Annika sa...

Ja, dina morfldrar ser så gulliga UT!!!
Håller helt med marianne.
Kul med förnamn. Mia är ett bra namn. Det passar överallt. Kända Mior? Mia Farrow som du sa, den amerikanska fotbollspelande tjejen Mia Hamm,Mia heter Kate Winslets dotter, Mia I madicken ja, Mia-Maria i Lotta på Bråkmakargatan...Funderar vidare på namnet....
Hoppas att du har det mysigt i Sthlm!!!
Kram!!