måndag 11 maj 2009

Kalas!

Nu har vi äntligen klarat av Oscars 2-årskalas och allt gick jättebra. Det första Oscar sa när han vaknade i söndags var "Få paket, vill öppna paket!". Innan gästerna kom tog vi gemensamam tag och fixade tårtorna, sallad, dukade, pyntade mm mm. Underbart skönt att Jens var med och hjälpte till. Tack Jens! Kl 10:30 gick startskottet för kalaset och alla goa vänner (20st!) kom hem till oss med fina presenter till födelsedagsbarnet. Oscar som i vanliga fall kan vara lite blyg glömde snabbt bort det när han fick öppna alla paket. Albin hjälpte till han med och adopterade snabbt några av Oscars presenter. Bland annat en borrmaskin och en hopp-boll. Vi hade inte planerat några gemensamma lekar utan lät barnen leka med alla bilar, tåg, traktorer, vagnar, klossar mm mm som finns i lekrummet. När det var dags att äta fick barnen korv med bröd och festis (funkar alltid!) och vi vuxna åt pajer och sallad. Efter maten tände vi ljusen i tårtan och sjöng för 2-åringen. Han blev först lite generad när vi sjöng men stämde glatt in i ett sista Hurra och klappade i händerna när vi var klara. Sötnos! Ljusen blåste han ut galant och tittade sen med spänning på när pappa skar upp en bit av tårtan som dagen till ära pryddes av ingen mindre än Blixten McQueen! Efter tårta och lite mer lek så var det dags för alla kalasgäster att gå hem och för 2-åringen att vila lite. Tack alla för att ni kom och firade Oscar!

Karin hjälper Oscar att öppna paket.

Några av de yngre gästerna kalasar på korv och bröd.

Tårtan!

När får jag blåsa ut ljusen?

Efter lite välbehövd vila gick Albin, Oscar och jag ut och lekte på eftermiddagen. Albin passade på att prova en av Oscars presenter som han glatt tog över, hopp-bollen, och den älskade han. Jag trodde först att han inte skulle förstå hur man gjorde men tji fick jag för det klarade han galant. Oscar nöjde sig med att måla på gatan istället. Vi tog även en tur till lekparken och bakade sandkakor och när vi kom tillbaka hem så var Albins bästa kompis Joel ute och cyklade. Lycka, lycka! Två nöjda och glada killar somnade gott på kvällen och vi hällde oss i soffan och kopplade av med en kopp te. En väldigt bra helg!

Hoppfantast!

Konstnär!

8 kommentarer:

Annika sa...

GRATTIS!!
Vilket lyckat kalas, och vilken GLAD kille!!!
Tårtan är otroligt FIN!! Jag är impad!
KRAMAR!!!

Taina sa...

Härligt Mia! Oscar måste ha varit överlycklig med så många gäster och minst lika många presenter ;)
Välbehövlig vila efteråt , antar jag.
Kram på dig

Mia sa...

Annika: Ja det blev ett lyckat kalas och Oscar var nog väldigt nöjd. Han blev nog gladast över tårtan tror jag och åt till och med en liten bit. Kors i taket! Kram!

Taina: Både Oscar och Albin var överlyckliga över alla presenter som Oscar fick. Ja det var skönt och välbehövligt att bara koppla av på kvällen. Kram!

Millan sa...

Ah det later verkligen som ett lyckat kalas och jag forstar att killarna var nojda nar det var laggdags :-). Massor av lek och bus ar ju underbart!! ~Ser aven ut som om ni hade fint vader!! En sadan hoppboll fick Nils forra aret och den ar en favorit har hocksa. Men vi maste nog pumpa upp den nu ser jag....
Kram!!

Mia sa...

Millan: Det var väldigt lyckat. Hopp-bollen var helt perfekt till Albin. Han fattade med en gång hur han skulle göra och Oscar bryr sig inte nämnvärt över att han inte får leka med den. :-) Kram!

anna of sweden sa...

Vilket härligt kalas - och vilka fina bilder.
Så vårigt och fint!

Kram!

Mia sa...

anna of sweden: ja det var ett lyckat kalas. Inga gråtande barn och bara en utspilld saftmugg! Kram!

Marianne sa...

GRATTIS till 2-åringen! Wow vilken tårta! Den vågar jag inte visa för Klas, han skulle bli jätteavis! Haha, jo, jag lovar, han skulle det. Och jag kan inte baka en sådan när han fyller i sommar : )

Kram!