fredag 20 februari 2009

Fredagstema: Kaffe

Dagens fredagstema är kaffe och kommer från Simone. Jag är verkligen ingen kaffedrickare. Under min livstid har jag druckit kaffe två gånger. Första gången var jag ca 10 år och hällde då i massor med mjölk och socker i kaffet så det smakade om möjligt ännu värre. Andra gången var för att par månader sedan när Bjarne och jag var och fikade innan vi skulle gå på bio. Då testade jag för första gången en kaffe latte med chokladsmak. Och jag får faktiskt erkänna att det smakade helt ok. Det var väl ca 50% mjölk, 25% kaffe och 25% choklad och då gick det riktigt bra. Mindre bra blev det 20 min in i filmen när jag fick ett akut behov av att gå på toaletten tack vare att kaffe är vätskedrivande.

Även om jag inte tycker om rent kaffe så tycker jag att det luktar väldigt gott när man brygger kaffe. Det luktar hemtrevligt på något sätt. Och kaffesmak i en dessert har jag inga problem med heller för då blir det så milt och smakar bara gott. Istället för kaffe så dricker jag te. Det finns ju en uppsjö av olika smaker och olika sorter. På morgonen brukar det bli en kopp svart te med någon fruktsmak. Gärna lite mjölk i. På kvällen blir det nästan alltid en kopp rött te med vaniljsmak. Även i denna vill jag ha mjölk men sist jag var och köpte te så fick jag lära mig att man inte ska ha varken socker eller mjölk i rött och grönt te för då försvinner den nyttiga effekt som dessa te-sorter har. Men ibland "syndar" jag och tar mjölk ändå! Så här ser våra kaffe och thémuggar ut just nu. Jag vill helst ha en stor kopp när jag dricker thé så att man kan värma båda händerna. Allt som oftast hinner innehållet i muggen kallna eftersom jag värmer händerna istället för att dricka.

Albin och Oscar tycker om både kaffe och te och vill gärna smaka så fort vi dricker det. Så här såg det ut i morse när Bjarne och Albin tog sig en kopp kaffe. Tur att Bjarne får sällskap av någon när han vill ha kaffe!


I morgon ska vi bege oss ut i pulkabacken. Det har snöat hela dagen och det ska fortsätta i morgon. Hoppas det får ligga kvar ett par dagar i alla fall.

11 kommentarer:

Emmama sa...

Blev så sugen på kaffe av alla fina kaffetolkningar att jag gick och gjorde en stooor mugg kaffe. Era muggar är jättefina tycker jag! Verkar vara massor av tegillare bland temaskrivarna, intressant att läsa om det också!

Trevlig helg!

Fritt ur hjärtat sa...

jag dricker mycket kaffe och te:-) Vilken tur jag har. Dricker också rött, svart och grönt, utan något, ska tydligen fortsätta med det;-)

Anonym sa...

Kul tema och roligt att läsa om hur få det är som egentligen gillar kaffe!
Jag tycker om både snabbkaffe och te.
Jag är väl ingen finsmakare på något sätt, men lösviktste, gärna med fruktsmak tycker jag om.
Jag har nyss gjort slut på en påse grönt te med jordgubbssmak, det var så gott!

Taina sa...

Värma händerna runt muggen går även bra om den innehåller kaffe ;)
Ha en skön helg och en trevlig stund i pulkapacken!

Christel sa...

Tänk att vi har så mycket snö! I Skåne har vi sista dagarna på sportlovet, har ni ert i veckan som kommer? Jag läste lite inlägg bakåt och såg att man får gratulera till nytt jobb, vi skålar i te!
Jag är en sådan som alltid har mjölk i te, både i grönt, rött och svart, hade ingen aning om att det blev mindre nyttigt. Jag tror det är bättre för magen med lite mjölk i... Ha en härlig dag i pulkabacken! Kram

Mia sa...

Emmama: Jag trodde inte så många skulle vara te-drickare, känner mig alltid i minoritet! :-)

Fritt ur hjärtat: visst är det roligt med så många olika te-sorter och smaker!

Marskatten: Åh grönt te med jordgubbssmak låter gott. Tycker det kan vara svårt att hitta goda gröna tesorter.

Taina: ja det är mysigt att krypa upp i soffan med en stor kopp te och bara mysa.

Christel:Göteborg hade sportlov v.7 men det är inget vi märker av eftersom våra barn är så små. Vi har faktiskt fått lite snö här med och tog en tur till pulkabacken idag. Håller med om att te blir godare med lite mjölk i.

Trevlig helg alla!

Sparkling sa...

jag älskar te, tycker dock inte om att ha mjölk i. Jag vill också ha såna snygga handtagslösa muggar med mönster!

jag hoppas verkligen snön får ligga men tvivlar på det här dock, termometern visar noll grader trots att det är natt :/

Millan sa...

Ja men te ar ocksa gott!! Jag borjar alltid dagen med te men dricker sedan kaffe. Hittade en ny sort som passade mig nar jag var hemma i julas; Soderte.
Vad gulliga de ar killarna dar de dricker sitt morgonkaffe :-). Nils tycker inte om nagra varma drycker. Om vi gor varm choklad sa vantar han tills den svalnat.

Lite lustigt ar att jag som alskar kaffe avskyr desserter eller choklad med kaffesmak ....

Kram

Mia sa...

Sparkling: Muggarna är väldigt exklusiva, 20 kr st på Clas Ohlson! :-) Ja nu håller snön på att försvinna men vi hann åka lite pulka idag ändå.

Millan: Söderte är inte alls dumt, har köpt det några gånger. Aha, tycker du inte om dessert med kaffesmak? Det får jag lägga på minnet! :-) Kram!

Marianne sa...

Håller med om att tekoppar (och kaffekoppar) ska vara stooora. Det är mitt enda problem hemma hos svärföräldrarna, att de har så in i baljans små koppar. Rött och grönt te har jag inte mjölk i, men vanligt svart te vill jag ha massor av mjölk och socker. Så att det blir så där snällt.

Kram!

Mia sa...

Marianne: Ja visst är det godare att dricka ur en stor kopp. Jag fick en kaffeservis för många år sedan med små sköra koppar. Den använde vi aldrig utan sålde den för ett par år sedan till en söt gammal dam!

I morgon ska jag ta mig an ditt inlägg om Istanbul, ser fram emot det! Trevlig kväll o kram!