fredag 5 juni 2009

Fredagstema - blå-gult

Fredag igen och dags för fredagstema. Under juni månad är det Annika, Petra H och Desirée som står för de kreativa idéerna. Blå-gult ska det handla om idag när nationaldagen står för dörren. Jag har nog aldrig firat nationaldagen. Det känns som en lite krystad högtid på något sätt. Vi ska försöka få samma känsla och stämning som norrmännen har på 17 maj eller som amerikaner har den 4 juli. Men det går liksom inte, vi har inte samma patriotiska stolthet över vårt land och de traditionerna. Det går inte att plocka fram en sådan känsla. Nationaldagen får bli startskottet för sommaren istället. Det är juni månad och om bara två veckor är det midsommar och dags för semester. Förhoppningsvis blir det en magisk, varm och underbar blå-gul svensk sommar. Det finns inget som slår det. Varma sommardagar vid havet och ljumna kvällar med en sol som knappt går ner.

Men även om jag inte firar nationaldagen i morgon så kan temat ändå vara blå-gult! Igår tog jag en liten promenad på lunchen och letade efter blå-gula motiv.
Blå(lila)-gula blommor

Blå-gula skyltar

En blå spårvagn

Fler blå-gula blommor

Fler fredagsbloggare: Västmanländskan, Nilla, Simone, Desiree, Annika, Anne, Petra, Millan, Anki, Cecilia, Leopardia, Strandmamman, Jemaya, Musikanta, Lena, Erica, Marie, Saltistjejen, Lia, Marina, Jennie, Anna, Maisoui, Ingabritt, Emma, Kristallena, Christel, Moster Mjölgumpa, Musikanta, Norrsken och Stjärnfall, Taina, Sparkling, Marskatten, Sara, Lisa, Bollebygdsbo, Birgitta, Annika Life as I see it, Petchie, Curieux, Minerva

I kväll kommer mamma och pappa upp med tåg eftersom det är dags för min bror att flytta till sin nyinköpta lägenhet i helgen. Ikväll blir det också som vanligt fredagsmys med popcorn! Hoppas alla får en bra helg!

13 kommentarer:

Erica sa...

Jättefina blå-gula bilder :)
Jag firar inte heller nationaldagen på någon speciellt sätt. Förstår inte riktigt anledningen till varför det skulle göras om till en röd dag...
Som du skriver så kommer det ändå inte att kunna bli lika stort som t.ex. 17:e maj eller 4:e juli (jag skulle gärna vilja åka till de länderna och vara med om deras nationaldagsfirande någon gång).
Det är sant att vi inte är tillräckligt patriotriska för sådant firande. Och vi tillåts inte vara det, eftersom det, tyvärr, tydligen anses som rasistiskt här... Jag tycker det är sjukt att bara för att rasistiska grupper använt svenska flaggan och nationalsången för sina egna syften, så ska vi andra inte kunna använda dem som vi vill...
Ursäkta för den långa kommentaren :) Det är ett väldigt diskussionsladdat ämne :)

Hoppas du får en mycket trevlig, blå-gul, sommar!
MVH /Erica

Fritt ur hjärtat sa...

FIna träffsäkra bilder, verklig blågult. Vi firar inte heller fast jag skulle vilja. Här gör kommunen en massa festliga saker tillsammans med föreningar så vi kanske slinker med;-)
Trevlig helg.

Taina sa...

Du har så rätt! Nationaldagsfirandet går nog många förbi. Den ÄR framkrystad. I Finland "firas" den den 6 december men det firas inte som norrmännen. Finnarna firar den lite vemodigt men stolta och glada såklart.
Äh vad jag längtar efter ängsblommor. Ser inga sådana här. Får njuta av det när jag åker till Sverige i juli.
Ha en underbar helg och njuuuuuuut av popcornen. Det brukar vi också ha på fredagar när vi myser...
Kram

Mia sa...

Erica: Du får gärna skriva långa kommentarer! :-) Håller med om att det är trist att man inte kan vara stolt över Sverige utan att betraktas som rasist. Det har fått helt fel innebörd och bilvit en känslig fråga. Jag skulle väldigt gärna vilja uppleva 4 juli i USA! Ha en bra helg!

Fritt ur hjärtat:Hoppas ni får en mysig dag med lite firande då trots allt! :-)

Taina: ja det känns ibland som att vi måste fira och vara lika stolta som alla andra bara för att! Då blir det fel. Jag älskar sommarblommor, finns inget bättre än en bukett nyplockade blommor på köksbordet. ha en bra helg! Kram!

underytanjag sa...

Vilka fina bilder!

Annika sa...

Framkrystat är RÄTT!! Jag förtår det, det finns ju ingen tradition där och vad kan man då göra annat än att snegla på Norge som har kungahus? Då kan Knugen och Silvava och BARRRNEN göra samma sak på Skansen...Suck....
MEN, du säger det sanna: Den 6 juni kan bli sommarens avspark!!! JAG gillar det!!!
Verkligen!!
OCH dina bilder är superfina!!!
Kram och ha en fin helg!!!!

StrandMamman sa...

Ha en skön helg! Kram!

Millan sa...

Vilka fina foton!! Verkligen somriga precis som nationaldagen pa nagot satt. Men precis som dig har jag aldritg firat den och jag vet till och med att den gatt omarkt forbi de flesta ar och at tjag da kommit pa nagon dag senare att det ju varit nationaldag. Precis som du skriver tror jag inte att det gar att andra det sa att alla plotsligen borjar fira nationaldagen med den dar ratta kanslan.... midsommarafton ar nastan var nationaldag mer tycker jag!
Ha en finfin helg!
Kramis

Anonym sa...

Vilka fina bilder!!
Det är ju helt uppenbart att vi inte har samma känsla för nationaldagen som i andra länder - där nationaldagen firas av historiska skäl - revolutioner, självständighet, slut på krig etc... Vad firar vi? Att Gustav Vasa blev kung?? Inte konstigt att vi inte har någon känslomässig koppling till nationaldagen!
Kram och trevlig helg!

Anonym sa...

Jag håller med dig. Det är lite krystat men jag tror faktiskt att det kan bli lite bättre med åren. Nu är vi lediga på nationaldagen och det är en bra början, får vi sedan också vara stolta över att vara svenskar och barnen får sjunga nationalsången på avslutningarna i skolan så är vi nog där.. Annars har vi ju alltid midsommar som är vår "ursvenska dag" :-) . Kram

Lena sa...

Alla verkar nästan känna samma sak: att det är lite svårt att känna rätta "nationaldagskänslan". Jättefina bilder!

leopardia sa...

Tänk vad mycket blått och gult det finns runt omkring en ändå, utan att man reflekterar över det... Undra vilken färg som vinner ;)

Mia sa...

Lite sen kommentarer men ändå!

underytanjag: Tack! :-)

Annika: ja det blir bara fel om man försöker tvinga fram ett firande. Bättre med sommaravspark! Kram!

Strandmamman: den var bra! ;-)

Millan: visst hade det varit bättre om midsommar blev nationaldag! Vilken bra idé! kram! :-)

petchie: jag kan tycka att det är lite trist att vi inte har samma firande som tex Norge och USA men när halva befolkningen inte vet varför man firar så blir det bara tokigt! Kram!

maisoui: mycket svenskare än midsommar blir det inte! :-)

Lena: ja det är svårt att försöka hitta en känsla som inte funnits där innan.

Leopardia: jag upptäckte en massa blått och gult på min promenad som jag aldrig tänk på innan! :-)