fredag 9 oktober 2009

Fredagstema - sport

Fredag igen och dagen till ära är vi hemma i Karlskrona på besök hos mamma och pappa. Temat för idag är sport. Vad har jag för förhållande till sport? Jag har utövat en hel del olika sporter genom åren. Jag började nog med tennis tillsammans med min bror. Vi tränade på brandstationen i Karlskrona. Jag var så liten så jag fick stå extra långt fram för att ha någon som helst chans att få bollen över nätet. Det jag minns mest är att jag fick ett rack rakt i ansiktet av min käre bror. Tror jag slutade efter det...

Efter tennis kom jazzdans och sen så småningom friidrott. En sommar gick jag och mina kusiner på fotbollsskola och jag fortfarande inte förstå vad det var som förmådde oss att göra det eftersom vi var i särklass de sämsta som någonsin varit med. Förmodligen var det de snygga röda träningsoverallerna vi fick som lockade. Friidrott tränade jag och min bästa kompis Emma i flera år. Vi hade 800 m som vår gren och återigen förstår jag inte varför vi i hela världen valde just det.

Den sport som förmodigen hängt med mest är golf (nu kanske inte alla kallar det för sport men idag gör jag det i alla fall!). Det började jag spela när jag var 6-7 år. På senare år har det blivit mer sällan eftersom vi flyttat runt en del och när barnen kom fanns inte riktigt tiden. Men vi har dammat av klubborna en gång om året för den traditionella släktgolfen.

I övrigt har jag nog tränat något i hela mitt vuxna liv. Det har varit allt från step-up till spinning till löpning och badminton. Nu blir det mest löpning och body pump. Jag hoppas kunna hålla igång löpningen under vinterhalvåret också.

Om jag ska titta på sport så ser jag helst OS, sommar eller vinter spelar ingen roll. Om det är live så är hockey eller handboll roligast eftersom det är lite tempo i det. Vi var med och såg Redbergslid IK vinna elitserien i handboll för flera år sedan och det var kul!

I dag var jag ute och sprang en runda på Verkö (ön i Karlskrona där mamma och pappa bor). Det blev en tur ner till badudden genom en underbar bokskog. Bilden är från i sommar och nu var det lite mer löv på marken i underbara höstfärger.

5 kommentarer:

Emmama sa...

Vilken sportfantast! Jag tycker sport och idrott är superviktigt och intressant och jag önskar jag hade mer tid att hålla igång. Tycker en bra prestation på TV (typ se nån tävling av nåt slag) kan vara en riktig kick! :)

HeLena sa...

Löpning är inget jag gillar, i alla fall inte att springa långt. Jag är en kortdistansare om jag springer. Springa fort och kort går bra, långt nä. Dock har jag verkligen försökt men nä... det funkar inte för mig. Är lite avundsjuk på er som kan springa långt. Däremot kan jag promenera i rask takt långt, det gillar jag jättemycket.
Ha en underbar helg!

Sparkling sa...

badminton tycker jag är väldigt rolig, tennis skulle jag vilja testa. golf tror jag att jag har på tom för dåligt tålamod för =)

Norrsken och stjärnfall sa...

Vad skönt att ha ett sådant avslappnat förhållande till sport som du verkar ha. Härlig bild, ser ut som om det skulle kunna vara en fantastisk väg att rida på. :-)

Annika sa...

Ja, det tycker jag också, skönt att du har ett sådant avslappnat förhållande till sport.
Fotboll har jag aldrig spelat. No way!
men däremot hållit på mkt med step-up etc.
Kram!!