onsdag 23 september 2009

Godnatt

Varje kväll när Albin ska gå och lägga sig har vi samma lilla rutin. Vi läser en saga, just nu är det Sagan om den vilda bebin som är populär, och efter det sjunger vi godnattsånger. När sagan är färdigläst ska jag fråga Albin vad vi ska sjunga för sång. Varje kväll blir svaret "Mamma tror du att John Blund vill komma snart" och "John Blund den lille med paraplyet". När jag var liten sjöng mamma de sångerna för mig och Albin har blivit förtjust i dem med.

Mamma tror du att John Blund vill komma snart,
jag har lagt mig nu och väntar kära du.
Mina händer har jag tvättat, aftonbönen har jag bett,
och jag känner nu att jag är ganska trött.

Jag vill drömma samma drömmar som igår.
Du var liten kära mor och jag var stor.
Tänk vad du var rädd för katten med jag tröstade dig en stund,
och då somnade du och sedan kom John Blund.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

John Blund den lille med
paraplyen
han känner alla små barn i byen.
Var liten pojke var flicka snäll
han kommer hem till varenda kväll.


I paraplyet han gömmer drömmar,
en saga ut ur dess inre strömmar.
När du har somnat och sover gott,
John Blund dig visar sitt sagoslott.

Av diamanter ska slottet vara,

en liten prins och prinsessa rara
bor däruti och en liten fe
som är det vackraste man kan se.

För att få se det du måste lova
att hela natten så snällt sova.
Och hela dagen mot mor och far

vara lydig och snäll och rar.

5 kommentarer:

Anonym sa...

De sångerna har jag aldrig hört, tror jag, men vad söta de var. Kommer ihåg John Blund från tv när vi var små dock...
Jätteroligt att du har fört sångerna vidare till dina små pojkar.
kram

Mia sa...

petchie: det är inte så många som känner till de sångerna, tror de kommer från Norge. Jag började sjunga dem för Albin när han var riktigt liten och sen har de hängt med. Kram!

Annika sa...

Exakt, när jag läste texten så tänkte jag, hörde ngnstans i mitt huvud en svag melodi. Norsk visst?
Skulle vilja höra den, för visst låter den bekant.
ROLIGT att du för vidare denna sång till dina pojkar. GILLAR!! Det är en skatt med gamla sånger!
Keep on singing!
KRAM!!

Marianne sa...

Så mysigt när traditioner förs vidare så där!

Kram!

Mia sa...

Annika: Vi sjunger för fullt hemma! =) Visst är det en norsk melodi! Kram!

Marianne: det är jätteroligt att barnen tycker om att höra samma sånger som jag fick höra när jag var liten. =)