söndag 13 september 2009

Fredagstema - 4 saker du måste se i min stad

Jag vet...det är söndag idag...men det får går ändå! Den här veckan är temat 4 saker du måste se i min stad. Göteborg är ju en stad med närhet till havet. En pärla som ligger i norra skärgården är Marstrand. En underbar ö med den pampiga fästningen som tronar högst uppe på ön. På sommaren invaderas ön av turister så ett tips är att åka dit på våren eller hösten. Eller varför inte äta julbord på fästningen!?

Ett favoritställe för oss och då främst för barnen är Liseberg. Innan vi fick barn kunde vi ibland åka in dit bara för att gå och strosa och titta på folk. Liseberg är en stor park med både åkattraktioner och grönska. Allt är genomtänkt och känns väldigt genuint trots att det i grund och botten är en nöjespark. Innan jul är det julmarknad med tusentals lampor tända i alla träd, magiskt!
Slottsskogen och Botaniska trädgården är två oaser i centrala Göteborg. Stora grönområden med skog, blommor, lekparker, beachvolleyboll, caféer mm mm. På våren är det magiskt att strosa runt i botaniska och titta på alla blommor.

Om vädret inte är det bästa är Universeum ett fantastiskt ställe för både vuxna och barn. Man kan gå igenom en tropisk skog, klappa rockor, provsitta polisbilar och mycket annat. Värt ett besök!
(bilden lånad från Universeums hemsida)

Fler fredagsbloggare: Nilla, Simone, Desiree, Annika, Anne, Petra, Millan, Anki, Cecilia, Leopardia, Strandmamman, Jemaya, Nilla, Simone, Desiree, Annika, Anne, Petra, Millan, Anki, Cecilia, Leopardia, Strandmamman, Jemaya, Lena, Erica, Marie, Saltistjejen, Lia, Marina, Jennie, Anna, Maisoui, Ingabritt, Emma, Kristallena, Christel, Moster Mjölgumpa, Musikanta, Norrsken och Stjärnfall, Taina, Sparkling, Marskatten, Sara, Lisa, Minerva, Bollebygdsbo, iamannika, Petchie, Ebba, Gerda-Thyra, Lotta, Lullun, Mamma J, Västmanländskan,

9 kommentarer:

Millan sa...

Jag haller med om allt! :-)

Fritt ur hjärtat sa...

Det gläder mig att jag varit på de ställe du föreslår. Verkliga pärlor. Idag är min familj på Liseberg, hoppas de har riktigt riktigt roligt. Ni har väl bra väder där nere också väl....

Taina sa...

Tusen tack för tipsen, Mia! Jag ska ju till Göteborg i veckan. Först blir det jobb, men sedan stannar jag kvar under helgen hos min son som flyttat dit för att studera sista året på handels. Två av mina släktingar från Finland kommer också dit och då ska vi passa på att besöka något av det du nämner.
Trevlig söndag på dig!

Kram

Lullun sa...

Bra val! Längtar nästan hem igen! :-) Hem till kära västkusten och Göteborg. Men den grönländska västkusten får visst duga i några år mer. ,-)

Annika sa...

Här kommer en irriterande stockholmare, numera dc-bo, som aldrig varit i Götet...Kan du fatta? Ja, jag skäms faktiskt.
Jag läser en hel de bloggar från Götet och jag blir mer och mer lockad över att åka dit, så jag hoppas att det blir AV!!!
DET finns så mkt i gbg som jag skulle vilja se. Botaniska inte minst!!!
Stora kramar!!!

Christel sa...

Ååh vad härligt med dina Göteborgsglimtar, välbekanta, jag känner doften av spunnet socker på Liseberg, känner killet i magen i Balder. Det är ganska många år sedan vi var i Marstrand, längtar dit igen... He en bra vecka!
Kram

Mia sa...

Millan: Kul! =)

Fritt ur hjärtat: kul att du kände igen dig. Vi hade en underbar dag på Liseberg igår!

Taina: Åh vad roligt att du ska till Göteborg! Hoppas du får ett härligt besök. Bara hör av dig om du vill ha restaurangtips eller liknande! Hoppas sonen mår bra och att han trivs här på Sveriges framsida. =) Kram!

Lullun: jag har blivit frälst av västkusten jag med. Är uppvuxen på ostkusten men nu är det väst som vinner!

Annika: nej men fy på dig, aldrig varit i Göteborg!! ;-) Botaniska är verkligen vackert när allt står i blom. Kram!

Christel: Liseberg är härligt, roligt och galet med alla karuseller. Och Marstrand är pittoreskt och mysigt. Kram!

Anonym sa...

Ett julbord på fästningen var en tanke. Hm.. det visste jag inte att man kan göra. Tack för tipset!

kram

Västmanländskan sa...

Göteborg är ju verkligen en så mysig stad! Jag ska dit med jobbet om ett par veckor, men då hinner jag nog bara med bokmässan. Men det är inte så illa det helelr.