onsdag 12 augusti 2009

Karlskrona sommaren 2009

Nu är sommarsemestern slut på riktigt och det jobb och vardag som gjort sitt inträde igen. Trist på ett sätt eftersom jag älskar att vara ledig och jag älskar sommaren. Men med det väder vi har haft och fortfarande har så kan man lika gärna jobba och börja se fram emot en mysig höst.

Vi har inte gjort några längre resor under semestern utan nöjt oss med lite kortare utflykter som till exempel till Skara Sommarland. Vi har även turistat i Göteborg och gått på Liseberg (så klart!) och Sjörfartsmuseum. En trevlig bonus har varit att Camilla, Nils och Sofia varit hemma nästan hela sommaren så vi har kunnat träffas flera gånger och det är alltid lika roligt. Att få komma ut till dreas sommarstuga är som balsam för själen. Jag hade gärna lagt ut en massa bilder från våra tidiga semesterveckor men vi har inte fått tillbaka vår havererade dator än. Den goda nyheten är dock att alla dokument gått att rädda så bilder mm finns kvar.

Den sista semesterveckan spenderade jag och barnen i Karlskrona hemma hos mina föräldrar. Det är sista sommaren de bor där eftersom flyttlasset går till Göteborg i vinter. Vi fick några underbara dagar med strålande sol och tog tillfället i akt att åka till stranden varje dag. Barnen älskade att springa och leka i vattnet och leka i sanden. Jag passade på att ta lite bilder på Verkö (ön som mamma och pappa bor på) för att kunna förflytta mig tillbaka dit även när de inte bor kvar. Det finns några riktiga smultronställen som vi återkommit till år efter år.

När man åker över bron till Verkö ser man de här underbara vyerna när man tittar ut över havet.
Det finns flera badställen på ön och den här underbara utsikten har man från den som kallas Färjeläget. För många år sedan gick det en passagerarfärja in till stan därifrån, därav namnet.
På vägen ner till badställe nr 2 går man genom en underbar bokskog. Det är så vackert ljus där på sommaren. På badudden brukade vi alltid bada när vi var små eftersom det finns en liten sandstrand och lite gräsytor att leka på.

Sommaren första kräftor åt jag i Karlskrona. På lördag blir det fler när vi åker på skaldjurskryssning med Camilla och Ben. Åh vad gott det är!

Vi träffade såklart min mormor och morfar en del och här passar Albin på att mysa lite med mormor Britta efter ett bad i poolen.

Jag var lite nervös över att köra ner själv med båda barnen men det gick över förväntan. De skötte sig jättebra och vi tog många pauser och sträckte på benen. Det var bara på hemresan som det körde ihop sig lite. Vi stannade på McDonald's i Falkenberg för att äta middag och precis när vi satt oss ner med maten fick Albin ont i magen och behövde gå på toaletten (han har varit väldigt hård i magen ett tag och det tar en bra stund när han väl kommit till toaletten!). Jag flyttade över alla våra saker till bordet närmast toaletterna och hjälpte Albin in samtidigt som jag höll koll på Oscar. Albin var jätteledsen och ville inte sitta kvar utan ville komma ut och äta igen. 3 minuter senare var det dags igen och då gav jag upp och flyttade med både Oscar och maten in på toaletten. Sen satt vi där i 1o minuter allihop utan resultat. Undrar vad folket utanför tänkte när vi hattade fram och tillbaka!?

3 kommentarer:

Taina sa...

Mia, vilka underbara sommarbilder!

Stackars lille pöjk med magont. Hoppas det gick bra iaf.

Kramen!

Marianne sa...

Så vackert det är där! Förstår att du kommer att sakna Verkö! Ni får passa på att åka ofta nu i höst, kanske ta ett par långhelger i september om vädret håller sig? Kommer ni att kunna fira jul där, eller har de redan flyttat då?

Så Millan är kvar, misstänkte det eftersom det är så tyst "hemma" hos henne. Hälsa henne!

Hoppas också att Albins mage är bra igen!
KRAM!

Mia sa...

Taina: ja det är underbart fint i Karlskrona på sommaren, närheten till havet överallt. Magen är bättre nu tack och lov. Kram!

Marianne: Jag kommer åka ner flera gånger under hösten för att njuta av den fina naturen. Sen kommer mina morföräldrar bo kvar där och dem kommer vi ju så klart att hälsa på men det är ju något visst med ens barndomshem!

Jag ska hälsa Camilla, hon åker hem på tisdag! Kram!