torsdag 27 augusti 2009

Fullbokat!

Äntligen lite tid att skriva ett inlägg! Den sista tiden har varit något hektisk på många sätt. Nu till helgen fyller Albin 4 år (stora killen!) och det ska så klart firas med familjen. Nästa helg blir det barnkalas med kompisarna och det ska också planeras. Helst denna veckan eftersom jag åker till Örebro på konferens i nästa vecka och då försvinner flera dagar i ett nafs.

Men först den här helgen. Mina föräldrar kommer upp i morgon kväll och stannar till på söndag. Bjarnes mamma kommer över dagen på lördag och är med och firar. Även om det är närmsta släkten så är det ändå en del som ska ordnas och fixas. För att göra det lite svårt har vi varit uppbokade varje kväll den här veckan med diverse aktiviteter. Och för att göra det ännu svårare så hittade jag det perfekta huset till oss i förra veckan. Detta hus har sen dess spökat i mitt huvud och vi har vänt och vridit på alla argument och kalkyler fram och tillbaka. Vi trivs väldigt bra sär vi bor just nu men vet att vi på sikt vill ha ett större hus med större tomt. Eftersom vi trivs väldigt bra i området och eftersom mina föräldrar är på väg hit så vill vi gärna hitta något större i närheten. Jag har varit en trogen besökare på Hemnet den sista tiden för mina föräldrars räkning och då plötsligt fanns huset med stort H där. Ett perfekt hus med ett perfekt läge och perfekt planlösning. Byggt 2001 med obefintliga renoveringsbehov (bara tapeterna!). Bast, bubbelbadkar och öppenspis, nästan ingen insyn mm, mm, mm.....listan kan göras lång. Men så finns det så klart en massa "Men" också och det största är det faktum att jag inte vet om jag har något jobb efter den siste oktober då mitt nuvarande uppdrag går ut. Då känns det lite dåraktigt att köpa ett dyrt hus och öka på våra lån en massa om jag helt plötsligt får gå på a-kassa. Så efter ett antal sömnlösa nätter kom vi fram till att det får vara för den här gången. Det som stör mig mest är att den mäklare som värderade vårt hus i måndags (vi tyckte att vi hade för lite att göra redan så vi tog hem en mäklare just den här veckan!) tyckte att det var ett väldigt lågt utgångspris på huset med stort H och om man fick det för det priset så gjorde man en väldigt bra affär. Och det eländiga huset har ju inte gått upp i pris!!!! Dumma, dumma hus och dumma, dumma jobb! Så nu har jag kräkts av mig på det.

Ikväll ska jag ut och äta med några tjejkompisar och det ska bli rikigt kul. Får väl erkänna att jag känner mig lite stressad över det faktum att all handling inför helgen och städning får ske i morgon em men dygnet har många timmar så det ska nog gå bra. Jag har inköpslistan klar på köksbordet.

Avslutar med några bilder från Midnattsloppet som jag sprang i lördags. Det var en häftig upplevelse och en riktig folkfest. Jag kommer absolut göra om det igen!
Klara färdiga gå!

Längst med banan fanns det musikunderhållning. Här på en av sightseeingbåtarna!


Somliga klädde ut sig och var med i maskeradtävlingen. Hur den här deltagaren orkade springa 1 mil övergår mitt förstånd!

7 kommentarer:

Taina sa...

Oj vad svårt! Först hitta ett hus med stort H och sedan inte veta hur det går med ditt uppdrag. Det är kanske bäst att låta det "gro" och vänta med jobbsituationen. Det skulle jag göra. Men ibland ska man ha is i magen sägs det...

Jag känner igen det där med att det blir mycket en fredag eftermiddag då ALLT ska fixas. Handling, städning osv. Dessutom kommer det besök och även om det är släkt så har jag en förmåga att snurra runt som en tok hemma och dona!

Lycka till med allt nu!

Kram

Annika sa...

OJ sånt där kan verkligen sätta griller i huvudet på en. Just detta med husköp, och har min hittat ett skitbra hus med obefintlig renovering så VILL man ju ha det!!
USCH vad svårt, men samtidigt vill man inte sätta sig i en lånefälla heller...
Förstår att detta håller dig sömnlös om nätterna.

Till sist; coolt med midnattsloppet. jag kan tro att det var en upplevelse!!

Kramar!!!

Mia sa...

Taina: Ja det är verkligen en trixig situation! Min magkänsla säger mig att det är ett väldigt bra hus till ett kanonpris men man ska ju ha råd att göra mer än bara bo om det skulle vilja sig illa...

Tror jag har det mesta under kontroll inför helgen! :-) Kram!

Annika: Tack och lov har jag sovit bättre de senaste nätterna, förmodligen för att vi släppt huset. Det kommer förhoppningsvis fler fina hus! Midnattsloppet var riktigt roligt och jag kände mig lite som en elitlöpare när alla hejade på! :-) Kram!

Petchie75 sa...

Åh Mia, vi sitter i exakt samma båt nästan just nu! Jag hittade en drömlägenhet åt oss i Bryssel igår!!! arrgghh, jag visade den för O och han insåg också vilket underbart läge (precis mittemot den stora parken i det området där vi bodde innan PR), hur fin den var och med garage inkluderat idet väldigt låga priset!! Så vi slängde oss på telefonen för att få tag på någon kompis i Bryssel som kunde ringa på annonsen och kanske besöka lägenheten. Fick tag på en spansk kompis till O som lovade göra det idag - och nu tjatar jag på O att han ska ringa honom för att få veta mer. Det är en aningen tidigt egentligen att kolla på bostad, vi flyttar ju inte förrän i december men det tar tid i Belgien med notarier etc innan man får nyckeln i handen... Jaja, det blir säkert ändå inte just den här lägenheten men oh, vad jag redan börjat inreda i tankarna ;-)
Hoppas att Albin får ett jättefint kalas!
KRAM!

Petchie75 sa...

Glömde ju säga i min låååånga kommentar, att vi sitter i samma båt också pga att jag ju inte har något jobb när vi flyttar hem så vi vet inte om vi kan få lån etc till ett eventuellt lägenhetsköp...

Mia sa...

Petra: Åh visst är det frustrerande när man hittar det där perfekta boendet men i helt fel fas med alla andra saker som egentligen ska och bör stämma. Förstår dig precis! Jaghar inte släppt det där dumma huset än men vet att det vore en alldeles för stor risk att köpa det. Men.... Den lägenheten ni hittat låter ju jättebra, bra läge mm. Och om det tar tid att få allt klart så måste ni ju börja kika nu. Men...! Lycka till! Kram! =)

Petchie75 sa...

Den var redan såld imorse... Alldeles för bra pris för en sådan fin lägenhet om man säger så ;-) Vi drömmer vidare, både du och jag!!