onsdag 29 oktober 2008

Onsdagsrecept igen!

Helt plötsligt är det onsdag igen. Vart tog hela förra veckan och helgen vägen? Eftersom det är onsdag så är det dags för ett nutt onsdagsrecept men först en uppdatering om helgen som gick. Då var det dags för tjejhelg i Halmstad. 17 partysugna småbarnsmammor som hade en hel dag för sig själva. Jag och G kom ner till Halmstad vid 11-tiden och gav oss ut på en shoppingtur efter att ha lämnat bagaget på hotellet. Jag fyndade tyvärr inget men det var väldigt mysigt att gå på stan i lugn och ro. Vid 13 kom resten av gänget ner och då träffades vi och åt lunch. Efter ytterligare ett par timmars strosande på stan drog vi oss tillbaka på hotellet och tog det lugnt en stund (låg i sängen och drack vin och målade naglarna!). På kvällen åt vi en god middag på en restaurang nära hotellet och vi avslutade dagen med att ockupera dansgolvet på hotellets nattklubb i en sisådär 3 timmar. Tack vare att det var dags att ställa om klockan mellan lördagen och söndagen så fick vi en extra timmes välbehövlig sömn innan det var dags att bege sig tillbaka i verkligheten.

Nu till receptet. Idag blir det tomatsoppa med foccacia.

Tomatsoppa:

1-2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
1 msk margarin eller smör
1 msk vetemjöl
1 burk passerade tomater (ca 400 g)
6 dl vatten
1 hönsbuljongtärning eller grönsaksbuljongtärning
1 tsk basilika
salt
peppar
tomatpuré

Tillagning
Skala och finhacka löken. Fräs lök och vitlök mjuk i fettet i en kastrull. Strö över mjölet och rör om. Tillsätt tomaterna, vattnet, buljongtärningen och smulad basilika. Koka under lock ca 5 min. Smaka av med lite salt, nymalen svartpeppar och tomatpuré. Blanda eventuellt i grädden eller servera en klick crème fraiche i varje tallrik.

Jag brukar smula över lite fetaost eller getost för att förhöja smaken lite till.

Foccacia

50 g jäst
1 l vatten
Vetemjöl
Flingsalt
Timjan
Rosmarin
Oliver
Soltorkade tomater

1. Finfördela jästen och rör ut den i vattnet.
2. Tillsätt timjan och rosmarin (eller de örtkryddor man föredrar!)
3. Rör ner vetemjöl tills degen känns fast men ändå kladdig (det ska vara en ganska lös deg).
4. Låt den jäsa i 40 minuter under bakduk.
5. Smörj en långpanna med olja.
6. Tryck ut degen i formen
7. Pensla degen med olivolja, tryck ner oliverna och de soltorkade tomaterna i degen och strö på rosmarin och salt (rätt mycket salt).
8. Låt degen jäsa under bakduk ca 30 min.
9. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter.
Fler recept finns bland annat hos Marianne och Desiree.

2 kommentarer:

Petchie75 sa...

Mums, det låter gott med tomatsoppa och fetaost. Och focaccia som jag inte har ätit på år och dagar. Det blev inget onsdagsrecept för mig den här vekcna men det blir nog nästa vecka - har ett enkelt sopprecept att dela med mig av.
Trevlig helg!

Mia sa...

Det är gott med soppa när det börjar bli lite kyligt ute och man sitter inne och kurar med tända ljus. Foccacia är det enda bröd jag kan baka, alla andra blir stenhårda och torra! :-)