onsdag 22 oktober 2008

Onsdagsrecept!

Jag tänkte jag skulle hoppa på ett tema som flera bloggare har; onsdagsreceptet. Ibland känner man verkligen att fantasin tryter när man öppnar kylskåpet och frysen. Så lite inspiration från andra är alltid välkommet!

Mitt första recept blir ett vegetariskt sådant. Vi äter inte så mycket vegetarisk mat hemma utan det blir ofta någon kött eller kycklingrätt. Ska nog införskaffa en vegetarisk kokbok för det finns så mycket god vegetarisk mat som man inte tänker på. Eftersom jag är löjligt svag för getost så testade jag att laga denna lasagne för ett par år sedan. Receptet är en blandning av två olika recept på vegetarisk lasagne som jag hittat på nätet. I vanliga fall är jag inte förtjust i för mycket spenat, men i det här recpetet så passar det bra i kombinationen med getosten och de soltorkade tomaterna. Ostsåsen är väldigt enkel att göra jämfört med den man har i vanlig lasagne. Den behöver inte passas på spisen så att den inte bränner vid utan är bara att mixa!

Lasagne med getost och spenat

4 portioner

100 g soltorkade tomater
3 dl lättcrème fraiche
100 g getost (chèvre)
250 g fryst hackad bladspenat
1 tsk salt
1 tsk svartpeppar
2 ½ dl mjölk 200 g färska lasagneplattor
1 msk olivolja

1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Tina och krama ur spenaten. Fräs den i olivolja ett par minuter och tillsätt salt och peppar.
3. Finhacka de soltorkade tomaterna.
4. Blanda (mixa) crème fraiche och getots till en slät kräm. Tillsätt timjan och soltorkade tomater. Krydda med salt och peppar och späd sedan ut allt med mjölken.
5. Varva lasagneplattor, spenat och ostkräm i en form, avsluta med ostkräm. Grädda mitt i ugnen ca 20 min.
6. Ät och njut!

Fler onsdagsrecept hittar ni hos bland annat Jenny, Desiree och Petra.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, det lät ju hur gott som helst. Det måste jag prova. Håller med om att getost är hur gott som helst. Tyvärr så gillar inte Mange getost. Vilket är så konstigt för han äter verkligen precis allting annat!

Hälsningar - Malin O

Marianne sa...

Det där låter riktigt gott! Vet inte om jag hittar getost här, men annars får man väl ta feta, det borde gå det med.

Ska prata med Petra om att sammanställa en lista över onsdagsrecepten!

Petchie75 sa...

Det låter jättegott!! Jag gillar getost, spenat och soltorkade tomater - OCH det är ingredienser som vi faktiskt hittar i Puerto Rico ;-) Det var evigheter sedan vi åt lasagne så det är dags för det nästa vecka!
Kul att du hänger på onsdagsrecepten! Ska kolla in din blogg nu.

Mia sa...

Malin O: du får laga lasagnen när Mange är borta, eller säg att det är fetaost! :-)

Marianne: Det går säkert lika bra med fetaost. Får testa det nån gång för lite variation.

Petra: Ja jag tänkte det kunde vara kul att hoppa på det temat. Det är spännande att läsa din blogg och få en inblick i hur det är att bo i PR.

Ha en bra helg alla!