torsdag 4 december 2008

Fredagstema: Kokböcker

När vi ska laga mat hemma och testa något nytt så blir det ofta att man går ut på nätet och letar efter något nytt recept. Även om vi har många kokböcker hemma så glömmer man ibland bort att leta i dem och så är det så mycket enklare att leta på nätet när man kan specificera vilka ingredienser man vill ska ingå i receptet. På ett sätt är det väldigt smidigt och enkelt med nätet men det är lite tråkigt med. Att bläddra i en kokbok känns mer genuint. Även om det just nu går tusen olika matlagningsprogram på TV så har jag inte tröttnat på att titta på dem och ofta finns det en kokbok kopplad till just den serien program. En sådan bok är "A piece of cake" av Leila Lindholm. Hon gör alltid såååå goda kakor och tårtor och det är en sådan kokbok som man bara kan sitta och bläddra i och äta med ögonen.

Även en av Jamie Olivers senaste kokböcker "Hemma Hos Jamie" ligger på listan över böcker jag skulle vilja ha. Han är på gränsen att bli uttjatad men i den serien/boken lagar han okomplicerad vardagsmat på ett lite nytt sätt och använder grönsaker mm som han odlar i trädgården. Givetvis vill man också få ett så fint trädgårdsland på köpet när man köper hans bok...undrar om det går!?
För ett par år sedan köpte jag en kokbok som kort och gott heter "Kladdkakor". Den innehåller bara recept på kakor med choklad i och som den chokladfantast jag är så passar den mig perfekt. Jag har provat många av recepten; mintchokladkaka, kolakaka mm mm men den som står sig bästa är nog ändå en helt vanlig kladdkaka! Jag kan verkligen rekommedera den boken om man gillar choklad! Två kokböcker som vi faktiskt använder relativt ofta hemma är "Vår kokbok" och "Kärlek, oliver och timjan". "Vår kokbok" är en väldigt omfattande kokbok med recept på allt mellan himmel och jord, inga jättespännande recept men ändå sådant som man använder ofta. Innan vi köpte den så kollade vi innehållsförteckningen för att försäkra oss om att den var lite uppdaterad och i fas med verkligheten, och ja både pesto och getost fanns med i registret! :-) "Kärlek, oliver och timjan" är en bok med många goda recept och fina bilder som man kan sitta och bläddra i bara för att få inspiration och njuta. Fler fredagsbloggare: : Nilla,Simone,Anna,Desiree,Annika, Anne, Petra , Anna, Saltis, Millan, AuroraBuddha, Anki,Lullun, Marianne,Victoria,Susanne,Lia,Cecilia,Leopardia, Anne-Marie, Marina, Strandmamman, Marie, M.K.B,Ulrika, Jemaya, Nina, Kicki, Barbamorsan, Mia, Emma, Tätorts-Anna, Inga-Britt, Lena, Petra C och Mais Oui

Om jag har glömt någon så säg bara till!

Det är underbart skönt att det är fredag och snart helg. I morgon ska vi ha adventsfika hemma hos oss och jag håller tummarna för att alla håller sig friska och krya och kan komma. Ska försöka hinna med lite julklappsbestyr också. En trist sak som vi förmodligen också måste inhandla är en ny tvättmaskin eftersom den vi har slutade pumpa ut vatten igår. Så tråkiga pengar men ett måste...

Ha en bra helg alla och en underbar 2:a advent!

16 kommentarer:

Millan sa...

Jatte roligt fredagstema!! Helt i min smak ;-). Visst ar det roligt med kokbocker! Men precis som dig sa blir det ofta sa att jag kollar pa natet om jag vill ha nagot nytt recept fast hela hyllan ar full av bocker. Jamie Olivers bok har jag faktiskt och Ben ha lagat nagra av hans recept. jag tycker ibland att han anvander ingredienser som vi inte direkt anvander och har hemma sa det blir anda inte sa ofta jag gor hans recept.
Kladdkakor ar SA gott... men visst ar det lite lustigt att det finns varianter pa allt nu som kladdkakor, bullar, semlor o sa vidare men i slutandan ar det nastan alltid godast med orginalet!
Hoppas ni far en toppenhelg och att ni kan fa till en fika i morgon.
JAG LANGTAR SA TILLS VI SES DEN 28E HURRA!! :-)
Kram

Anonym sa...

Vilket trevligt tema! Jag kan verkligen rekommendera Leilas bok! Jag har bakat många saker ur den. Lite finns i min blogg under kategorin Mat & Recept. Ha en skön helg!

Mia sa...

Millan: ja ibland får man improvisera lite om man inte vill köpa hem något som man vet bara kommer användas en gång och sen kastas. Det gäller dock inte choklad! ;-) Ja visst ska det bli kul den 28:e, kul att gå ut och äta med om vi bestämmer oss för det. Massor med kramar!

Nilla: jag får sätta upp den boken på min önskelista av Tomten! Ska kika på din blogg på recept.

Annika sa...

ja, Mia, jag gillar dina teman för denna månad.
Kokböcker är så vackra, och ofta mer inspirerande än nätet. men jag letar själv oftast på nätet också numera.
Kärlek, oliver och timjan har jag också! Och Vår kokbok förstås, klassikern!!
Jag tycker Leilas bok ser så lockande ut.
Ha en jättefin helg!!

Saltistjejen sa...

Jag är faktiskt en riktig kokoboksjunkie! Jag älskar kokböcker och har köpt på mig en del genom åren. Dock itne så många de senare åren just för att jag harförsökt att undvika det. Varför då? Jo, för jag LAGAR sällan ngt ur dem!!!! Men jag älskar att titta på de vackra bilderna och drömma att jag skulle laga de underbara rätterna. Hm....
Vår kokbok har jag däremot och den använder jag. Mycket bra saker att veta till vardags i den. Sedan har jag eäven Annas kokbok vilket är Anna som skrivit er Kärlek, oliver och timjan, och den tycker jag också mycket om! En sådan där baskokbok det med, fast med roligare bilder och lite fler annorlunda recept än just Vår kokbok.
Tyvärr har jag inget bra inlägg på ditt fredagstema idag Mia. Hoppas du har överseende. Det blev en "variant" som är mycket mycket löst kopplad till temat, haha!
Kram!

Fritt ur hjärtat sa...

Väldigt roligt tema idag.
Jösses vad alla jag bläddrat runt hos har Leilaböcker...undra om Per Moberg gjort någon;-) Gillar inte Leila alls faktiskt! Men kokböcker gillar jag!! Gud så smart att kolla i registret! et snor jag rakt av i min jakt på julklapp nu...

Mia sa...

Annika; ja visst är det härligt att bläddra i kokböcker för inspiration och bara för nöjes skull, men nätet är svårlaget när man vill få tag på något speciellt.

Saltis: Vi har sålt en del kokböcker på loppis som vi aldrig använde och försöker bara köpa sådana som man faktiskt kommer laga något ur. Visst är det roligt att ha många att bläddra i men man får lägga band på sig ibland. Ska kika på Annas kokbok, låter spännande med en vardagskokbok med lite roligare recept. Ditt fredagsinlägg är ju underbart och klart godkänt! :-) Trevlig helg! Kram

Mia sa...

Fritt ur hjärtat: Jag har tänkt titta på Per Moberg några gånger men så kommer det något annat emellan. Tur att alla inte tycker lika om Leila :-)

Desiree sa...

Härligt fredagstema du har valt Mia. Ja Leila och hennes program och böcker har ju verkligen blivit en populär succeé i Sverige. Det förstår man för hon kan verkligen göra mycket gott. Boken med Oliver och Timjan har jag också och den gillar jag jättemycket. En bok om kladdkakor är ju heller aldrig fel för det är ju så himla gott. Ha en skön helg. Kul teman du har valt för resten av månaden också. Jag ser fram emot dina fredagsteman.

Anne sa...

Läste hos Annika att du är värd för temat för december!
I alla fall, Leilas kokbok som du listar, den har jag också. Den är rätt ny för mig så jag har inte hunnit laga nåt men den verkar väldigt mumsig och med massor av lockande recept. Kladdboken har jag bläddrat i, funderat och tänkt att den kanske skulle passa perfekt hos mig då jag gillar choklad. Du bekrätar det och säger den är bra och passar en chokladälskare, så kanske dags att slå till vid nåt tillfälle...
En baskokbok är ett måste, efter att ha kollat folks bloggbidrad så verkar det som att man antingen har Bonniers baskokbok eller ICA:s motsvarighet Rutiga kokboken. Vissa kanske har båda också. Jag har Bonniers, inte samma upplaga som på din bild men i alla fall. En klassiker som håller!

Mia sa...

Desiree: kul att du tycker om de teman jag valt. Jag är barnsligt förtjust i att prova nya kakrecept och utsätter nära och kära för den ena kaloribomben efter den andra.

Anne: Jag kan som sagt verkligen rekommendera "Kladdkakor", underbart goda och relativt enkla recept.

Sparkling sa...

är sugen på både leila boken och kladdkake boken :)

Anonym sa...

Hej! Slank in här via "Fritt ur hjärtat". Detta fredagstema gillar jag :-) Kokböcker, matlagning, JA jag gillar mat, ja jag tycker om kokböcker... lovar att skapa ett eget inlägg (tummis) fast kanske inte direkt fredag. Jag har redan halkat fel under helgen (hi, hi!) med ett inlägg idag som skulle varit igår. Ja så du gillar "Vår kokbok". Har en äldre upplaga själv, bra basrecept i Konsums kokbok! Fast "Kärlek, oliver och timjan" verkar intressant. Är en "sucker" på goda oliver. Fick äta goda i Tunisien rätt nyligen. Många där går som export till Italien för att sedan åka vidare som italienska oliver (ganska lustigt, men nära mellan länderna). Och italienarna har ju förstört Kartago...
Sorry, blev en liten utvikning... Men kul tema!

Mia sa...

Sparkling: Visst är kak-böcker underbara!

Erik: Välkommen hit! Ja "Vår kokbok" är en räddare i nöden ibland. Åh Tunisien låter härligt nu när det är trist väder hemma. Var där för många år sedan och gillade verkligen landet. Det bästa var 2-dagars utflykten ut i öknen! Ha det bra!

Petra C sa...

Nu har jag också fått upp mitt kokboks-inlägg!
Boken med kladdkakor som du visar har jag också. :)
A piece of cake är jag också lite sugen på att bläddra i. Har hört så mycket "gott" ;) om den.

Marianne sa...

De teman jag har missat kommer jag att göra lite senare. Först måste jag få hem batteriet till kameran igen, så det blir efter jul någon gång.

Måste skaffa mig lite sådana där bak-kokböcker!