torsdag 11 december 2008

Fredagstema: Drömresa

Dagens tema är drömresa och det kan ju vara både en resa man gjort och en resa man drömmer om att göra. En resa som vi gjorde för snart 8 år sedan och som var tänkt att bli en drömresa var vår bröllopsresa. Vi gifte oss den 30 juni 2001 och ville åka iväg 2 veckor. Först bokade vi en resa till Azorerna men ångrade oss och valde Egypten istället. Varmare temperatur och snorkling lockade mer. På många sätt var det en drömresa eftersom det var just vår bröllopsresa och vi fick se pyramiderna och Kairo. Men det blev också en mardrömsresa eftersom vi blev magsjuka båda två två gånger var och låg däckade i totalt en vecka. De sista dagarna åt vi ris och buljong för att vara i så bra skick som möjligt när vi skulle åka hem. Magsjukan gjorde att vi missade Konungarnas Dal och en snorklingstur men vi fick å andra sidan se helt nya sidor av varandra som jag med ganska så stor säkerhet kan säga att vi inte vill se igen!

Två år senare (2003) bestämde vi oss för att åka på en andra bröllopsresa. Dels för att den första inte blev riktigt som det var tänkt och dels för att vi behövde hämta lite kraft inför vad vi visste skulle bli en jobbig tid. För nästan precis 5 år sedan påbörjade vi en lång rad försök med provrörsbefruktning som till slut resulterade i Albin. Hur som helst så valde vi Brasilien denna gång. Ett underbart land med härligt klimat och massor att se. Vi bodde i Ponta Negra på ett hotell som låg precis vid stranden och från vår balkong hade vi utsikt över den milslånga stranden och havet. Det var precis så vackert som man hade föreställt sig. Vi hade turen att få uppleva den lokala karnevalen i Ponta Negra när vi var där. För att få komma in på karnevalsområdet var man tvungen att ha en speciell tröja på sig. Denna tröja kunde man bara köpa på ett ställe i stan vilket gjorde allt ännu mer speciellt. Den kvinnliga befolkningen var ute i god tid och köpte sina tröjor och så sydde de om dem till linnen, kjolar, klänningar mm mm. Själva karnevalståget bestod av massor av Frevo-band som spelade och dansade. Frevo musiken är verkligen speciell och det är svårt att stå still när man hör den. Det var en upplevelse vi aldrig kommer glömma. Förutom karnevalen så åkte vi på en hel del utflykter bland annat till ett mangrove träsk och på en beach-buggy tur ut på landsbyggden. Kortet nedan är från en av utflykterna. Den palmen var som gjord för mig!

Ett resmål som jag gärna besöker igen är Paris. Vi var där för drygt 3 år sedan på våren och det är en magisk stad. Alla träd blommade och vi satt längs med Seine och tittade på kanalbåtarna och njöt. Vi bodde i latinkvarteren precis i närheten av Universitetet. Det finns så många mysiga gränder där med små butiker och restauranger och så har man Notre Dame ett stenkast bort. Dit åker jag gärna igen. Kvällsbild av Notre Dame och Seine.

Ett annat ställe jag gärna vill besöka igen är Bristol! För 4 år sedan åkte vi och hälsade på Camilla och Ben. Då bodde de i en lägenhet och varken Nils eller lilla Sofia fanns. Nu bor de i hus och har blivit en hel liten familj! När vi var där åkte vi till bland annat till Stonehenge. Det var en smällkall vinterdag och vi frös som bara den men vilken mäktig upplevelse det var. Mitt ute i ingenstans ligger detta mytomspunna byggandsverk. Förhoppningsvis blir det en tur till Bristol i vår men då blir det nog mest fokus på Camilla med familj och inte på historia. :-)

Ett av många drömresmål är Thailand. Jag har hört så mycket positivt från alla som varit där och det står högt på listan över platser jag vill resa till. I och för sig har jag varit där en natt när vi fastnade i Bangkok på väg hem från Indonesien, men det räknas inte tycker jag! Jag hade gärna lagt ut fler bilder från resorna ovan men på den gamla goda tiden hade vi ingen digitalkamera så bilderna är inscannade av min käre make dagen till ära!


Ha en trevlig helg!

10 kommentarer:

Annika sa...

All right! NU först fattar jag att du är kompis med Millan och Ben!! Är ni barndomsvänner?
Det ser så otroligt mysigt ut hos Millan! Vilken utsikt hon har! Förstår att ni trivdes där.
Thailand har jag inte heller varit i, men bara hört allt det bästa om landet.
Brasilien skulle jag gärna åka till också!!
Ha en superfin helg!!

Cecilia sa...

Thailand har jag aldrig varit i men vi har kompisar som varit där miljoner gånger.Jag kan tänka mig att det finns mycket fint att se,av bilderna att döma som jag har sett därifrån.Jag skulle nog kunna tänka mig att åka dit fast jag lär få åka själv.....
Vad fin kvällsbilden är som du visade.
Ha en trevlig helg!!

Anonym sa...

Vilket fint inlägg du har gjort!

Mia sa...

Annika; Camilla och jag lärde känna varandra när vi läste Engelska på Högskolan i Karlskrona får massor med år sedan. Sen flyttade vi till Växjö ihop och läste där ett par år.

Cecilia: ja visst verkar Thailand underbart. Får börja spara nu så kanske vi kan åka när barnen blivit lite större.

Nilla: Tack! :-)

Petchie75 sa...

Vilken snäll make du har som scannat bilder till bloggen! VIsst är det tråkigt att man inte har alla sina gamla foton på datorn, jag har ju inte ens med dem till PR så jag får nöja mig med foton från 2004 och framåt (fick min första digitalkamera i juni 2004).
Stonehenge är ett fint ställe, jag har varit där två ggr som barn men skulle gärna besöka det igen. Överhuvudtaget älskar jag den engelska landsbygden och blir alltid så sugen på Englandsresor när jag ser Millans bilder från Bristol. Hoppas att ni kommer iväg till England i vår!
Trevlig helg!
Kram

Sparkling sa...

brasilien verkar vara ett väldigt spännande land. jag skulle åxå vilja åka till thailand :)

Fritt ur hjärtat sa...

Stonehenge skulle jag gärna se. Egypten har jag börjat längta till sedan Marianne i Kairo dök upp i min värld.Thailand lockar mig inte alls men jag har förstått att det är lockande för många.

Anonym sa...

Säger som i föregående kommentar att Stonehenge vore mäktigt att se, och Kairo (sen Marianne dök upp i min dator) Hoppas beskeden ni får i veckan inte är för nedslående! Håller tummarna för er! Lena

Millan sa...

Hahahaha vad gullig du ar som vill aka till Bristol igen o skriver om det i inlagget om dromresemal! Kram! Snacka om kontraster - Thailand... och Bristol. Hihihihih Men du, vi hanger pa om ni aker till Thailand tror jag. Skulle garna aka dit!!
Brasilien har jag varit sugen pa sedan ni var dar. Vi fick ett kort fran er dar det stod att ni satt pa stranden o at hummer!! :-)
Jag hann inte skriva i fredags sa ska kora mitt fredagstema i morgon istallet :-). Fast for mig ar det svart att valja favoritstalle... jag har sett alldeles for lite av varlden!! Stor kram!

Mia sa...

Petra H: Ja visst är det trist med bilderna. Men jag försöker framkalla kort och sätta in i album med för jag älskar att bläddra i dem.

Sparkling: Brasilen är ett underbart land och brasilianerna är väldigt vänliga och hjälpsamma.

Fritt ur hjärtat: Stonehenge är verkligen värt att se och Kairo likaså!

Lena: tack för tummarna. :-)

Millan: Ja vi kan väl åka till Thailand ihop så har barnen lekkamrater och vi vuxna sällskap! när åker vi?? ;-) Klart att Bristol är en drömresa, ni finns ju där! Kram!