fredag 19 december 2008

Fredagstema: Jultraditioner

Sitter just nu och smuttar på ett glas gott rödvin hemma hos mamma och pappa. Vi åkte ner hit idag och det är otroligt skönt att komma hit och koppla av och koppla bort allt som hänt hemma. Nu har det gått ett par dagar sedan det trista beskedet kom i måndags och det känns inte lika jobbigt längre. Jag var inne på jobbet både onsdag och torsdag för att avsluta en del saker, känns inte bra att lämna allt vind för våg. Alla kollegor har varit väldigt stöttande och upprörda över att jag inte fick vara kvar och det har blivit många tårar. Men som sagt nu känns det bättre. Jag hoppas och tror att det kommer leda till något bra det här. Tack för alla stöttande och värmande ord på bloggen.

Eftersom det är fredag så är det ju dags för fredagstema. Jag har inte hunnit förbereda så mycket så det får bli vad det blir. När jag var liten så firade vi alltid tillsammans med mina kusiner varannat år och varannat år "själva" med mormor och morfar. Jag längtar fortfarande mycket efter julen och julafton men kanske inte lika mycket som jag gjorde när jag var barn, eller i alla fall inte på samma sätt. Jul hemma hos mamma och pappa är något speciellt. Vi har i princip samma traditioner år från år. Julaftons morgon börjar med att mamma och pappa går upp och tänder ljus i hela huset, sätter på julmusik och tänder brasan. Det är underbart att vakna till julmusik... Vi äter frukost framför brasan och det brukar bli en skinksmörgås (julskinka så klart!) och pepparkaka. På förmiddagen tar vi ofta en promenad om vädret tillåter och det är alltid roligt att träffa alla andra som är på julpromenad för alla är så glada på julafton. Efter promenaden är det dags att börja förbereda för julbordet och när alla kommit så dricker vi glögg. Än så länge har vi nog tittat på Kalle Anka alla år som jag kan minnas, även om det varit med varierande intresse, och nu när barnen finns med så blir det spännande på nytt. Efter Kalle Anka så tar vi oss an julbordet och sen är det dags för julklappsutdelning. Förra året var första gången på länge som vi hade tomte och det kommer vi ha även i år. Det ska bli så spännande att se hur barnen reagerar. :-) Vad som händer efter julklappsutdelningen varierar lite. Ibland blir det sällskapsspel och obland blir det gröt. Det blir inte så mycket bilder i det här inlägget för alla finns hemma på datorn... Den första bilden är på tomtestugan som min mammas morfar byggt och den finns alltid med på jul. Min morfar gjorde för ett par år sedan varsin tomtestuga till alla oss barnbarn. Det är en av de bästa julklappar jag någonsin fått.
På juldagen har vi som tradition att åka upp till mammas jobb (hon är idrottslärare) och träna lite. Vi spelar innebandy, badminton, badar mm mm och det är riktigt skönt att få röra på sig lite efter att ha suttit ner en hel dag och proppat sig full med mat. Det är inte klokt vad man åter på jul egentligen men gott är det!


I morgon åker Bjarne och jag till Malmö för att gå på Wallmans Festival och bo på hotell. Det ska bli såååå lyxigt.

6 kommentarer:

Grekland nu sa...

Vilken fin liten tomtestuga! Skönt att höra att du inte tar det alltför hårt att du blivit uppsagd. Lycka till i fortsättningen - och hoppas ni får en sån där mysig jul som du beskriver!

Petchie75 sa...

Åh, en sådan tomtestuga vill jag också ha ;-) Jättebra idé att idrotta på juldagen - vi spelade badminton något år i mellandagarna hela familjen och det var väldigt mysigt.
Jag rös när jag läste om era jultraditioner, och fick ganska mycket hemlängtan...
Skönt att du tänker positivt inför jobbsökandet, vi är många som kommer att hålla tummarna för dig nästa år!! Jag kommer förresten antagligen också att söka jobb i början av nästa år...
Kram och ha en mysig helg i Malmö!

Mia sa...

Grekland nu: Hoppas du får en underbar jul med!

Petra: Ja jag älskar verkligen den tomtestugan och är så glad att morfar gjorde dem medan han kunde och orkade. Nu kan den få gå i arv lång tid framöver.
Åh då får vi peppa varandra i jobbsökandet! :-) Är det klart vart ni ska flytta? Kram

Fritt ur hjärtat sa...

Traditioner som jag tror passar in på miljontals andra svenskar. Härligt tycker jag! Tänk att något etsat sig så in i sinnet. Julmaten, julmusiken och kalle anka. Hoppas helgen blev precis som ni önskade!!

Mia sa...

Fritt ur hjärtat: Vi hade en underbar helg i Malmö med en jättebra föreställning och god mat. Tiden går alldeles för fort bara!

Anonym sa...

Hej Vännen!

E du hemma något i dagarna här så kanske lekplatsen kan vara något för killarna att träffas på. Jag ringer dig! Ha det bra, Kram Emma