onsdag 23 april 2008

Sol och vår

Den här veckan har jag velat byta med Bjarne och vara föräldraledig igen. Vädret har varit helt underbart och det känns som sommar. Alla barn på gatan hemma är ute och leker när man kommer hem och bollar och trehjulingar finns i varenda hörn. Albin älskar verkligen att vara ute och det roligaste just nu är att cykla eller åka racerbil! Vi har en liten Formel-1 trampbil som han fått prova på. Så fort vi kommer ut bankar han på dörren till förrådet och ropar "åka racerbil". I lekparken brukar vi parkera Oscar i en gunga (han älskar det) och så får Albin cykla eller köra runt lekparken varv på varv.

Idag har jag pratat med en massa olika personer inom sjukvården om vad det är som gäller vid vattenkoppor och hur farligt det är för äldre personer, närmare bestämt min mormor och morfar. Vi hade planerat att åka ner till Karlskrona över Valborg för att hälsa på dem. Men, eftersom Oscar fortfarande inte fått vattenkoppor så är ju risken ganska så stor att han får det när vi är där eller precis när vi kommit hem. Mormor har haft bältros och då säger en del att man kan utlösa det igen om man kommer i kontakt med ett barn som har vattenkoppor. Andra säger motsatsen och menar att det inte alls är så. Morfar har haft lunginflammation 4 eller 5 gånger sen i julas och har inte så bra immunförsvar. Då hävdar några att det är farligt för honom att träffa ett barn med vattenkoppor för han kan bli dålig av det (och få någon annan infektion än vattenkoppor) medan andra säger att det inte smittar på det sättet och att det inte utlöser en annan infektion. Vem ska man lita på!? Kan snart skriva en avhandling om detta tror jag.

Ikväll ska jag ut och äta med några tjejer på jobbet. Ska bli himla mysigt. Vi går nog till en Grekisk restaurang. Hade ju varit skönt att sitta på en uteservering och mysa, men man märker att det inte är sommar riktigt än när solen går ner och det blir en sisådär 4 grader!

2 kommentarer:

Millan sa...

Harligt med sa fint vader!! Det ar verkligen kanon har ocksa o jag onskar att jag slapp sitta har pa kontoret...
Appropa det dar med vattkoppor sa kan man ju bli knapp pa just det att alla sager olika. jag vet att jag kollade upp om det ar farligt tat komma i kontakt med barn med smittan om man ar gravid och ALLA sa olika.... aaaarrggg...

Ha det sa mysigt pa resturangen ikvall!

Mia sa...

Nu har mormor kollat med sin läkare också och fick beskedet att det inte är farligt för henne att vara i kontakt med ett barn som bär på smittan. Så vi åker ner över Valborg!