fredag 23 januari 2009

Fredagstema: Min farfar

Min farfar hette Bror Johansson. Han föddes år 1900 och levde ända tills han blev 94 år gammal. När min pappa växte upp så bodde de i Lerum och på äldre dar bodde farfar i en lägenhet på Guldheden i Göteborg. Farfar jobbade som montör på Jonseredsverken. Vi träffades inte så ofta och farfar blev ganska så glömsk och virrig de sista åren, men jag har trots de många minnen av honom. Den bilden jag ser framför mig när jag tänker på honom är när han sitter i sin bruna fåtölj i vardagsrummet. När vi hade varit där och hälsat på och skulle åka hem så brukade han följa med ner till porten och passa på att röka pipa eftersom han inte fick göra det inne i lägenheten för sin sambo Kerstin. Förutom lägenheten så hade farfar en kolonistuga i ett koloniområde som heter Amerika. Det ligger i Jonsered utanför Göteborg och är tydligen ett av de äldsta koloniområdena i Sverige.

Den här bilden är från farfars 90-årsdag. Vi firade den i Göteborg och tog ut honom på restaurang. Här sitter han i sin bruna fåtölj.

Den här bilden är från kolonistugan. Farfar håller min storebror Jens och jag sitter på Kerstins arm. Jag kommer ihåg att jag tyckte det väldigt spännande med en kolonistuga och att jag var fascinerad över det lilla huset som fungerade som ett litet bostadshus.

Tyvärr lärde jag aldrig känna min farmor eftersom hon dog när pappa var ung men jag saknar dem båda två ändå.

Fler fredagsbloggare:Nilla, Simone, Anna, Desiree, Annika, Anne, Petra ,Anna-Saltis ,Millan, Anki, Marianne, Victoria, Lia, Cecilia, Leopardia, Marina, Marie, Strandmamman, Jemaya, Ingabritt, Jennie, Erica

I dag ska vi åka hem till Bjarnes mamma för att fira hennes födelsedag. Vi stannar där hela helgen. Hoppas det kan komma lite snö så att vi kan ta en pulkatur. En given punkt på agendan, i alla fall för Albin, är att titta på traktorer!

7 kommentarer:

Annika sa...

Vilken GULLIG farfar du hade!! SÅ söt!
Klart du tyckte det var spännande med deras kolonistuga. Jag kan tänka mig att den var välskött.
Klart att du saknar dina fina farfldrar!!
Ha en fin fredag!!

Fritt ur hjärtat sa...

Han ser verkligen ut som en farfar. Härlig bild och fina minnen. En fin historia:-)

Petchie75 sa...

Visst är det härligt med alla dessa minnen som vi har av våra farfädrar :-) Jättefint foto av er från kolonistugan. Jag vet inte om alla barn har en viss fascination av kolonistugor men jag kommer ihåg att det var min stora dröm som barn att ha en sådan - trots att vi hade en sommarstuga... det var nog den lilla storleken som lockade på något sätt!
Ha en fin helg med familjen!
KRam

Millan sa...

Nar jag gick in for att lasa det har inlagget insag jag att jag faktyiskt inte hade en aning om vem din farfar var. Dina morforaldrar kanner jag ju till valdigt val men inte din farmor och farfar. Vad skoj att fa se foton pa honom!! Jag haller med Annika! Han ser jatte gullig ut. Kram o trevlig helg! Jag hoppas ni far lite sno for Albins skull :-)

Anonym sa...

Hej vännen! Jag håller med Millan, jag visste inget om dina farföräldrar men mormor o morfar känner man ju till. Att han var från Götete... ja där ser man cirkeln är sluten då eller??? Jag e ledsen att jag inte har svarat på ditt mail, det har varit för mycket på jobbet. Jag är jätteintresserad, vad kostar det??? O kan man välja vilken typ av kedja man vill ha? Kram kram

Anonym sa...

Glömde ju skriva att det var jag, Kram igen från Emma

Marianne sa...

Jaa, vilken rar farfar du hade! Han ser så där riktigt genomsnäll ut. Jag tyckte också att det var så mysigt med kolonistugor, och säger som Petra, det är nog litenheten, att det nästan är som ett dockhus.

Kerstin ser också gullig ut förresten.

Kram!