onsdag 14 maj 2008

Filmtips

Igår var jag tillsammans med några kollegor på avdelningen bjudna på bio av vår mediabyrå och SF. Vi var på Bergakungen i Göteborg. Innan filmen satt vi i VIP-salongen och åt mat och alla såg fram emot att se en riktig feel-good film som SF kallade det. Det var en förhandsvisning av filmen "Margot at the wedding" med bla Nicole Kidman och Jack Black. Så fort filmen startade så började 90 minuters tortyr. Det var en av de värsta filmer jag sett. Den var deprimerande från början till slut. Nicole Kidman spelade en neurotisk författare som tilsammans med sin son åker för att vara med på sin systers bröllop. Systern ska gifta sig med en konstnär som spelas av Jack Black. Alla karaktärer i filmen har så komplicerade och deprimerande personligheter att man blir mörkrädd. Nicoles karaktär är genomgående elak mot allt och alla och kritiserar alla hon ser, sin son, sin syster, grannarna... Det fanns en massa olika händelser i filmen som inte hade någon relevans utan bara förvirrade och gjorde allt ännu konstigare. Till råga på allt så slutar den mitt i handlingen och man får aldrig veta hur alla konflikter löser sig. Så ett litet tips - se
den inte om du vill bli på bra humör av ett biobesök.

På nyhetsmorgon i morse fick filmen betyget 4 av 5! Jag har i och för sig aldrig varit överens med filmkritiker om huruvida en film är sevärd eller inte. Mitt betyg skulle bli 1 av 5. Jag är väl inte tillräckligt djup! :-)

Inga kommentarer: