fredag 12 september 2008

Varsel på varsel

I somras precis innan semestern blev vi informerade om att Volvo Personvagnar kommer säga upp ca 1500 personer. Volvo Personbilar (VPS) som jag jobbar på ska stå för 45 av dessa 1500. Det låter kanske inte så mycket i det stora hela, men eftersom vi totalt sett är ca 200 anställda på VPS så drabbas var 4:e anställd. Vi får inga besked förrän i november och de som då blir varslade slutar vid årsskiftet. I dag läste jag i tidningen att ytterligare 1000 personer ev ska varslas på Volvo Personvagnar. Det är så himla trist att jobba i en organisation där vardagen präglas av en osäkerhet om man har ett jobb efter nyår eller inte. Vi har redan gått igenom ett par liknande svängar med neddragningar och det börjar känns som mer regel än undantag. Flera kollegor har redan slutat och sökt sig till andra säkrare företag. Det leder till att arbetsbelastningen på de som är kvar ökar eftersom ingen ersätts i dagsläget. Men, men det är väl bara att vänta och se. Jag hoppas verkligen att jag inte drabbas. Dels för att jag tycker om mitt jobb, även om det går upp och ner ibland. Och dels för att det bara tar mig 7 min med bil till jobbet hemifrån och 10 min med bil när jag ska till dagis och hämta. Det är värt mycket att ha den närheten och slippa lägga massor med tid på resor.

4 kommentarer:

Marianne sa...

Fy ja, det är jobbigt vid nerdragningar och sammanslagningar innan man vet hur det kommer att bli. Att inte veta vilket ben man ska stå på. Hoppas nu att du får vara kvar och att det blir ljusare tiden.

Ha en skön helg!

Mia sa...

Ja det är aldrig roligt med varsel och neddragningar. Men förhoppningsvis går allt bra. Det är inte så mycket lönt att oroa sig varenda dag för då tror jag man blir tokig. Jag får göra mig oumbärlig istället. :-)
Trevlig helg!

Marianne sa...

Helt rätt attityd!

Millan sa...

Nej inte igen!!! Det kanns som om detta hander varannat ar ungefar. Sa trist att inte kunna kanna sig saker och det gor ju ocksa att man blir helt omotiverad!! Jag haller tummarna for att din tjanst ar saker! Kram