tisdag 9 september 2008

Nej, nej, nej...poff!

I går när vi kom hem från dagis så hade Albin lärt sig något nytt. Jag är ganska så säker på att han tagit efter några av de större pojkarna, hur som helst så var det väldigt roligt att titta på. Han springer ett par meter och sätter sig sen ner på knä (och glider en liten bit sittande på knä) samtidigt som han säger "nej, nej, nej...poff!" "Poff" kommer när han sätter sig ner på knä. Jag har aldrig sett honom göra det innan och skrattade gott när jag såg det vilket gjorde att Albin fortsatte med det en bra stund till. Sötnos!

Efter mellanmålet fick vi göra ett litet ärende för att avvärja en mindre familjekris. I söndags kväll när vi var uppe på Albin och Oscars rum och lekte så lyckades Oscar gömma Albins favoritleksak Blixten McQueen. Vi letade överallt men kunde inte hitta denna lilla röda racerbil. När det var dags att gå och lägga sig så blev det en hel del tårar eftersom Albin alltid har med sig Blixten och Kungen i sängen. I går morse så var Blixten det första Albin frågade efter. Bjarne sa att Blixten hade åkt till affären och handlat för att få Albin att sluta gråta efter den lilla bilen. Då satte sig Albin i soffan i köket och tittade ut genom fönstret för att se när Blixten kom tillbaka. För att få ett lyckligt slut på det hela så sa jag efter dagis igår att vi skulle åka till affären och hämta tillbaka Blixten för han hade fastnat där. Jag har aldrig sett Albin äta upp sitt mellanmål så fort! När vi kom till "lilla affären" blev Albin helt salig när han fick syn på Blixten i en liten låda. Han reflekterade inte nämnvärt över hur han hade kommit in i den! :-) Så nu är ordningen återställd!


Givetvis hittade Bjarne original Blixten igår kväll långt in i ett skåp så nu har vi två. Jag tror att Oscar försökte gömma honom där för att få en egen Blixten!

3 kommentarer:

Millan sa...

Hahaha det var riktigt lurigt av Oscar det dar :-D. Jag forstar att det blev familjekris for det hade det blivit har ocksa om Nils blixten bil hade forsvunnit. Jag undrar vad det ar med just den filmen och bilarna som ar sa lockande for en 3-aring (och 18 manaders verkra det som da ;-))? Jag var och handlade klader till Nils i gar eftersom han vuxit ur hela sin garderob ungefar. Egentligen ar jag inte speciellt glad for trojor med stora monster som Spindelmannen eller liknande pa men jag hittade en langarmad t-shirt med Blixten pa pa H&M som jag kopte. Det blev STOR lycka nar jag kom hem med en kan jag saga. Nils sa i dag: Maste ta pa till pre-school. Josh och Jamie sager 'wow Nils that's nice!!'. Sa han tror uppenbarligen att han ska kunna impa pa de andra barnen med den ;-).
Kram!!

Mia sa...

Ja något speciellt är det med den där Blixten! :-)Både Albin och Oscar har varsin tröja med Blixten på och Albin har en pyjamas också. När han har sovit i den är det ett helt företag att få av honom den och få på vanliga kläder! En kille på dagis har skor med Blixten på, Albin är väldigt imponerad av dem. Vad gulligt sagt av Nils! :-)
Kram!

Marianne sa...

Haha, så bra att det fanns fler i affären! Tänk om de hade varit slutsålda. Ja, och sedan hittade ni originalet förstås. Den där filmen har jag inte sett, kanske inte så konstigt eftersom jag inte har små pojkar hemma.