torsdag 7 januari 2010

Vuxen?

På senare år (låter som om jag är lastgammal...!) har jag börjat tycka om saker jag inte gillat tidigare till exempel ädelost, avokado, keso, oliver... För några år sedan skulle jag aldrig ha avokado i salladen eller äta keso på knäckemackan men nu tycker jag det är jättegott. Har jag blivit vuxen då?

En del saker kan jag dock fortfarande inte äta: broccoli, brysselkål, blomkål, alla sorters bönor och ärtor, majs och ren grädde. Jag är för konsistenskänslig för bönor och ärtor och de flesta sorters kål ger mig rysningar. För ett par år sedan berättade mamma att hon läst en artikel som handlade om att ha väldigt många smaklökar. Om man hade det så tyckte man inte om ovanstående. I artikeln kallades det för supersmakare. Det tolkar jag som att man är en person med ovanligt god smak! =)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jo du har god smak min vän !! Men det är ju SUPER att den också kan utvecklas åndå och omfatta fler saker som kan berika smaksinnet. Kram Mamma

Marianne sa...

Haha, ja vilken bra förklaring!

Kul att du är tillbaka, vi får hoppas att du får tid att skriva lite då och då i alla fall.

Stora kramar och God fortsättning!

Mia sa...

Mamma: ja visst är den bra min smak! ;-) Kram!

Marianne: Ja visst är det ett bra namn! Jag hoppas hitta tiden och lusten att skriva i fortsättningen med. God fortsättning till dig! Kram!

Annika sa...

Haha, ja det var en förklaring...
Det låter lite som min karolina som också är väldigt anti mkt som jag tycker om, och serverar. Det kanske är så...
Har du ovanligt gott luktsinne också? Det har K...
Jag gillar ALLT du ratar :-)
Ja inte bara gillar , jag älskar det :-)
men, vem vet, snart kanske det står på din "gillar lista" också!
Kramis!!

Petchie75 sa...

Ha ha, det var en bra förklaring! Keso kan jag inte äta, hu! Det ska väl dock tilläggas att det är år och dar sedan jag smakade keso senast ;-) Avocado började jag äta som tonåring och oliver 2002 när jag flyttade till Bryssel!
Kram

Emmama sa...

Rätt tolkat kompis! :)