fredag 4 december 2009

Mormors backe

Under hela min uppväxt bodde mormor och morfar på gångavstånd från mina föräldrars hus. Vi kunde till och med se mormor och morfars hus på vintern mellan träden. För att komma till mormor och morfar gick man runt fotbollsplanen, förbi stora lekparken och upp för backen. Sen var man framme, en promenad på ca 250 meter! Backen upp till mormor och morfars hus var och är fortfarande ganska så brant och det är en perfekt pulkabacke på vintern. Vi kallade så klart alltid den backen för mormors backe eftersom mormor bodde precis ovanför den och det namnet anammades av alla barn som åkte pulka där. Jag tror inte alla visste varför den kallades för mormors backe men det var helt enkelt så den hette. Om den heter det än idag vet jag inte, hoppas det.

Den förskola vi gick på låg bara 50 meter från mormor och morfars hus och som gammal förskolelärare så kom mormor gärna och hälsade på där och lekte med alla barn. Både min och min brors klass gick hem till vår mormor och morfar på utflykt på vårterminen. Mormor bjöd på saft och hembakade bullar på altanen. Efter fikan lekte vi i deras trädgård.
Min mormor är en på miljonen.

3 kommentarer:

Millan sa...

Ja hon ar fin hon!! Kommer du ihag nar vi stopte juleljus hos henne??
Kram

anna of sweden sa...

Ja, det måste hon verkligen vara!
Vad härligt med så fina mormorsminnen.

Marianne sa...

En så underbar mormor! Och vilket fint namn, den där backen borde få det officiella namnet Mormors backe, med gatuskylt!

Kram!